Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

보육교사의 다문화 감수성이 다문화교육역량에 미치는 영향Influence of multicultural sensitivity of childcare teachers on multicultural education competence

Other Titles
Influence of multicultural sensitivity of childcare teachers on multicultural education competence
Authors
원지은고영미
Issue Date
2019
Publisher
유아교육연구소
Keywords
childcare teacher; multicultural sensibility; multicultural education competence; 보육교사; 다문화 감수성; 다문화교육역량
Citation
한국유아교육연구, v.21, no.3, pp 25 - 39
Pages
15
Journal Title
한국유아교육연구
Volume
21
Number
3
Start Page
25
End Page
39
URI
https://scholarworks.bwise.kr/sch/handle/2021.sw.sch/4968
ISSN
1975-7190
2671-5597
Abstract
본 연구는 보육교사의 다문화 감수성과 다문화교육역량 간 관계가 어떠하며, 다문화 감수성이 다문화교육역량에 미치는 상대적 영향력이 어떠한지 알아보는 데 목적이 있다. 이를 위해 다문화 영유아를 지도한 경험이 있는 충남 지역의 보육교사 202명을 대상으로 다문화 감수성 및 다문화교육역량에 대한 설문 조사를 실시한 후, 상관분석 및 단계적 중다회귀분석을 실시하였다. 연구 결과 첫째, 보육교사의 다문화 감수성과 다문화교육역량 전체 및 하위요인 모두 정적 상관이 있는 것으로 나타났다. 둘째, 보육교사의 다문화교육역량 전체는 다문화 감수성의 하위요인인 상호작용 참여도와 상호작용 주의도가 영향을 미쳤으며, 다문화 지식에는 상호작용 주의도와 상호작용 자신도가, 다문화 기술에는 상효작용 참여도와 문화차이 존중도가 영향을 미치는 변인으로 나타났다. 이는 보육교사가 다문화 교육을 실행해가도록 지원하기 위해서는 교사의 다문화교육역량 뿐 아니라 다문화 감수성을 높일 수 있는 기회를 제공하는 것이 보다 효율적임을 시사한다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Humanities and Social Sciences > Department of Early Childhood Education > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Go, Young mi photo

Go, Young mi
College of Humanities and Social Sciences (Department of Early Childhood Education)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE