Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

대학 신입생의 핵심역량에 영향을 미치는 행정적 지원, 정서적 지원, 사회적 지지간의 구조적 관계 분석Analysis of the structural relationship among administrative, emotional and social support that affect the core competencies of freshmen college students

Other Titles
Analysis of the structural relationship among administrative, emotional and social support that affect the core competencies of freshmen college students
Authors
김정민구아름이상욱
Issue Date
2017
Publisher
한국웰니스학회
Keywords
college life satisfaction; emotional; social; administrative; structural equation model; structural relationship
Citation
Journal of Wellness, v.12, no.1, pp 251 - 261
Pages
11
Journal Title
Journal of Wellness
Volume
12
Number
1
Start Page
251
End Page
261
URI
https://scholarworks.bwise.kr/sch/handle/2021.sw.sch/8353
DOI
10.21097/ksw.2017.02.12.1.251
ISSN
1975-4051
Abstract
본 연구는 충남에 위치한 S대학교 기숙사 신입생을 대상으로 대학생활 만족도의 잠재 변인들(정서적, 사회적, 행정적, 핵심역량)간의 인과적 영향력과 구조적 관계를 알아보고자 하였다. 이를 위하여 신입생 1,399명의 자료를 사용하였으며, 자료 분석을 위해 SPSS 21.0과 AMOS 20.0 통계 패키지를 이용하여 분석하였다. 분석 결과는 첫째, 배경변인별 만족도 차이는 성별에 따라 통계적으로 유의미한 차이가 있는 것으로 분석되었으며(t=1.788, p<.05), 단과대학별은 F 검증 결과 (p<.05) 통계적으로 모두 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 둘째, 잠재변인 간 차이에서 정서적 지원은(F(2.1394), 203.20), 행정적 지원은(F(3.1395) 362.11), 사회적 지지는(F(3.1395), 738.23), 핵심역량은(F(4.1394), 517.24)으로 p<.001 신뢰수준에서 통계적으로 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 셋째, 세 개의 잠재변인인 사회적 지지, 정서적 지원, 행정적 지원은 대학생활 핵심역량(리더십, 사회성, 공동체의식, 학업)에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Engineering > Department of Mechanical Engineering > 1. Journal Articles
College of Hyangseol Nanum > Division of Liberal Arts for Humanities > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Kim, Joung min photo

Kim, Joung min
College of Hyangseol Nanum (Division of Liberal Arts for Humanities)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE