Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

초등교사의 평생학습역량 수준 예측변인 규명Investigation of Predictor Variables for Elementary School Teachers' Lifelong Learning Competency Level

Other Titles
Investigation of Predictor Variables for Elementary School Teachers' Lifelong Learning Competency Level
Authors
최영미신영순전주성
Issue Date
Jul-2019
Publisher
숭실대학교 한국평생교육ㆍHRD연구소
Keywords
평생학습역량; 순서로지스틱 회귀분석; 학습민첩성; 학습동기; 긍정심리자본; lifelong learning competency; ordered logistic regression analysis; learning agility; learning motivation; positive psychological capital
Citation
평생교육 · HRD연구, v.15, no.3, pp.85 - 106
Journal Title
평생교육 · HRD연구
Volume
15
Number
3
Start Page
85
End Page
106
URI
http://scholarworks.bwise.kr/ssu/handle/2018.sw.ssu/34969
DOI
10.35637/klehrd.2019.15.3.004
ISSN
1738-9224
Abstract
본 연구의 목적은 초등학교 교사의 평생학습역량 수준을 예측할 수 있는 변인을 규명하는 것이다. 본 연구에서는 서울시 소재 70개교의 초등학교에 근무하는 교사 1,070명의 자료를 수집하여 분석에 이용하였다. 수집된 자료의 분석을 위해서 순서로지스틱 회귀분석을 이용하였다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 배경 변인 중 평생학습역량 수준을 예측하는 변인은 교직경력과 평생학습경험 등이었다. 둘째, 학습민첩성의 하위변인 중 자기인식, 성장지향성, 사고유연성, 성찰추구, 학습동기 하위변인 중 내적동기, 긍정심리자본의 하위변인 중 낙관성이 유의미한 예측변인이었다. 본 연구의 결과는 초등교사의 평생학습역량 강화를 위해서 연령에 따른 생애주기별 연수의 확대와 지역사회 및 주변으로부터의 다양한 관심과 경험의 확대, 긍정적이며 자유로운 학교 조직문화를 위한 학교관리자 및 경력 교사들의 마인드 제고가 필요함을 시사한다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Social Sciences > Department of Lifelong Education > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Jun, Ju Sung photo

Jun, Ju Sung
College of Social Sciences (Department of Lifelong Education)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE