Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

학교 현장 중심의 학교공간혁신사업을 위한 개선방안(강원도교육청 학교 감성화사업을 중심으로)A Study on the Improvements of School Building Innovation Policy(Focused on Policy of School Building Emotionalization in Gangwondo)

Other Titles
A Study on the Improvements of School Building Innovation Policy(Focused on Policy of School Building Emotionalization in Gangwondo)
Authors
박성철유해연김현진이상민신은경
Issue Date
Mar-2021
Publisher
(사)한국교육녹색환경연구원
Keywords
School Space Innovation; School Building Restructuring; School Emotional Project; User Participatory Design; Facilitator; 학교공간혁신; 학교공간재구조화; 학교 감성화사업; 사용자 참여디자인; 퍼실리테이터
Citation
교육녹색환경연구, v.20, no.1, pp.11 - 18
Journal Title
교육녹색환경연구
Volume
20
Number
1
Start Page
11
End Page
18
URI
http://scholarworks.bwise.kr/ssu/handle/2018.sw.ssu/41198
DOI
10.7743/kisee.2021.20.1.011
ISSN
2671-7034
Abstract
본 연구는 교육부에서 2019년부터 국가수준에서 추진하고 있는 학교공간혁신사업의 학교 현장의 효과적인 운영을 위한 방안을 제시하기 위하여 대표적인 시도교육청 사업 중 하나인 강원도교육청의 학교 감성화사업을 분석하였다. 2장에서는 학교 감성화사업의 추진프로세스와 단계별 주요 추진주체를 분석하였다. 3장에서는 단계별 주요 참여자들 대상의 면담조사를 통하여 주요 문제점들을 도출하였다. 마지막으로 4장에서는 사업설명회 실효성 증대, 퍼실리테이터 역량 강화, 가이드라인 개발 등 문제점들을 해결하기 위한 포괄적인 방안들을 제시하였다. 본 연구의 결과가 향후 지속적으로 추진되는 학교공간혁신사업을 학교 현장에서 효과적으로 추진하기 위한 정책 대안으로 활용되어 보다 학교 현장에 부합하는 혁신적인 학교 공간이 만들어지길 기대한다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Engineering > School of Architecture > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Yoo, Hae yeon photo

Yoo, Hae yeon
College of Engineering (School of Architecture)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE