Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

참여형 학습(Engaged Learning)방법을 활용한 기독교교양필수 교과목 개선 방안 연구 : S대학의 기독교교양필수교과 운영 사례를 중심으로A Study on the Improvement of Christian Liberal Arts Requirement Subject Using Engaged Learning Method : Focused on the Class Case Study at S-University

Other Titles
A Study on the Improvement of Christian Liberal Arts Requirement Subject Using Engaged Learning Method : Focused on the Class Case Study at S-University
Authors
박도현성신형
Issue Date
Jan-2022
Publisher
중앙대학교 다빈치미래교양연구소
Keywords
참여형 학습; 플립러닝; 기독교교양필수교과; 강의평가진단; 수업유형분석; Engaged Learning Method; Flipped Learning Method; Christian Liberal Arts Requirement Subject; Lecture Evaluation Diagnosis; Class Type Analysis
Citation
교양학 연구, no.18, pp.111 - 138
Journal Title
교양학 연구
Number
18
Start Page
111
End Page
138
URI
http://scholarworks.bwise.kr/ssu/handle/2018.sw.ssu/41746
DOI
10.24173/jge.2022.01.18.4
ISSN
2465-7581
Abstract
본 연구는 참여형 학습(Engaged Learning) 방법을 이용하여 기독교교양필수 교과목 개선 방안을 모색한 S대학의 수업 사례를 연구한다. 우선본 연구는 S대학에서 수행된 기독교교양필수 과목 수업유형을 분석하고, 강의평가 진단을 통해서 개선방안을 연구하였다. 다음으로 참여형 학습(Engaged Learning) 방법 중 하나인 플립러닝(Flipped Learning) 방법을 적용하여 강의 모듈을 구성하여 2021년 봄학기에 실행하였으며, 그 결과를분석・평가했다. 이를 통하여 본 연구는 기독교교양필수 교과목이 인문학적 교양을 쌓는 교과의 역할을 할 수 있는 가능성을 확인하였다.
Files in This Item
Go to Link
Appears in
Collections
ETC > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Seong, Shin Hyung photo

Seong, Shin Hyung
Colleges (Baird College of General Education)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE