Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

일학습병행 기업현장교사의 직무자율성, 자기효능감, 학습민첩성, 잡 크래프팅 간의 구조적 관계The Structural Relationships between Job Autonomy, Self-efficacy, Learning Agility, and Job Crafting of Workplace Trainers in the Work and Learning Dual System

Other Titles
The Structural Relationships between Job Autonomy, Self-efficacy, Learning Agility, and Job Crafting of Workplace Trainers in the Work and Learning Dual System
Authors
조형훈전주성
Issue Date
Jun-2022
Publisher
순천향대학교 인문학연구소
Keywords
일학습병행; 직무자율성; 자기효능감; 학습민첩성; 잡 크래프팅; The work and learning dual system; Job autonomy; Self-efficacy; Learning agility; Job crafting
Citation
순천향 인문과학논총, v.41, no.2, pp.117 - 140
Journal Title
순천향 인문과학논총
Volume
41
Number
2
Start Page
117
End Page
140
URI
http://scholarworks.bwise.kr/ssu/handle/2018.sw.ssu/42950
DOI
10.35222/IHSU.2022.41.2.117
ISSN
1738-2173
Abstract
이 연구의 목적은 일학습병행에 참여하는 기업현장교사의 직무자율성, 자기효능감, 학습민첩성, 잡 크래프팅 간의 구조적 관계를 분석하는 것이다. 본 연구의 대상은 전국의 일학습병행 참여 기업에 재직 중인 223명의 기업현장교사이며, 수집된 자료는 기술통계 및 구조회귀모델링 등을 이용하여 분석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 일학습병행에 참여하는 기업현장교사의 직무자율성은 잡 크래프팅에 유의한 직접적인 영향을 미치지 않았다. 그러나 자기효능감과 학습민첩성은 잡 크래프팅에 유의한 직접적인 영향을 미쳤다. 또한, 직무자율성과 자기효능감은 학습민첩성에 직접적인 영향을 미쳤다. 둘째, 기업현장교사의 직무자율성과 자기효능감은 학습민첩성을 매개로 하여 잡 크래프팅에 간접적인 영향을 미쳤다.
Files in This Item
Go to Link
Appears in
Collections
ETC > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Jun, Ju Sung photo

Jun, Ju Sung
College of Social Sciences (Department of Lifelong Education)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE