Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

유아교사의 수업전문성 함양을 위한창의융합 교수-학습 지표 개발Development of Teaching-Learning Indicators of Creative Confluence for Early Childhood Teacher's toCultivate Instructional Expertise

Other Titles
Development of Teaching-Learning Indicators of Creative Confluence for Early Childhood Teacher's toCultivate Instructional Expertise
Authors
김해리이경화
Issue Date
Dec-2022
Publisher
한국창의력교육학회
Keywords
유아 창의융합역량; 유아교사 창의융합 수업전문성; 유아 창의융합 교수-학습 지표; Creative confluence competncy of early child; Teaching-learning indicators of creativity confluence for early childhood; Teacher' s instructional expertise for Creative confluence
Citation
창의력교육연구, v.22, no.4, pp.1 - 22
Journal Title
창의력교육연구
Volume
22
Number
4
Start Page
1
End Page
22
URI
http://scholarworks.bwise.kr/ssu/handle/2018.sw.ssu/43058
DOI
10.36358/JCE.2022.22.4.1
ISSN
1976-944X
Abstract
본 연구의 목적은 유아교사가 수업전문성을 가지고 창의융합수업을 수행할 수 있도록 지원하는 창의융합 교수-학습 지표를 개발하는 것이다. 따라서 전문적 유아 창의융합 수업 수행에 필수적인 교수-학습의 구성요인과 하위요인을 도출하고 타당화하여 지표를 완성하였다. 연구절차에서 첫째로 국내·외 문헌 분석과 FGI를 통해 유아 창의융합 교수-학습의 개념과 구성요인(5개 구성요인, 11개 하위요인)을 도출하였다. 둘째로 내용타당도 및 합의도 확인을 위하여 델파이 조사를 하였는데, 1차 델파이 조사에서는 유아 창의융합 교수-학습의 개념과 구성요인에 대한 타당성을 확인하였고, 2차 델파이 조사에서는 1차 델파이 조사 결과를 반영하여 제작한 유아 창의융합 교수-학습 지표 잠정안에 대한 타당성을 확인하였다. 셋째로 전문가 내용타당도 검증을 통해 유아 창의융합 교수-학습 지표를 확정하였다. 따라서 본 연구에서는 유아 창의융합 교수-학습 지표가 교사의 창의융합수업 역량, 창의융합수업 설계, 창의융합수업 실행, 창의융합수업 평가, 창의융합수업 환경의 5개 구성요인과 12개의 하위요인, 그리고 59개 문항으로 신뢰롭고 타당하게 개발되었다.
Files in This Item
Go to Link
Appears in
Collections
ETC > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Lee, Kyung Hwa photo

Lee, Kyung Hwa
Department of Lifelong Education
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE