Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

보육교사의 공감능력이 교사-영유아 상호작용에 미치는 영향에 관한 연구: 교수창의성, 놀이교수효능감의 매개 효과를 중심으로A Study on the Effect of Nursery Teachers' Empathy Ability onTeacher-Infant Interaction: Focusing on the Mediating Effectsof Teaching Creativity and Play Teaching Efficacy

Other Titles
A Study on the Effect of Nursery Teachers' Empathy Ability onTeacher-Infant Interaction: Focusing on the Mediating Effectsof Teaching Creativity and Play Teaching Efficacy
Authors
이은미김광용
Issue Date
Mar-2023
Publisher
한국유아교육ㆍ보육복지학회
Keywords
Key words: Empathy ability; teaching creativity; play teaching efficacy; teacher-infant interaction.; 주제어: 공감능력; 교수창의성; 놀이교수효능감; 교사-영유아 상호작용
Citation
유아교육·보육복지연구, v.27, no.1, pp.59 - 82
Journal Title
유아교육·보육복지연구
Volume
27
Number
1
Start Page
59
End Page
82
URI
http://scholarworks.bwise.kr/ssu/handle/2018.sw.ssu/43842
DOI
10.22590/ecee.2023.27.1.59
ISSN
2288-4467
Abstract
본 연구는 보육교사의 공감능력이 교수창의성과 놀이교수효능감을 매개로 교사-영유아 상호작용에 미치는 영향 관계를 살펴보고자 하였다. 이를 위해서 서울, 경기, 울산지역 어린이집에 재직 중인 보육교사 455명을 대상으로 임의 표집, 설문 조사하여 이 중 총 436부를 최종분석에 사용하였다. 수집된 자료는 SPSS 23과 Amos 23 프로그램을 사용하여 구조방정식 모형을 활용하였다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 보육교사의 공감능력, 교수창의성, 놀이교수효능감, 교사-영유아 상호작용 간의 상관관계를 분석한 결과 네 변인 간에는 통계적으로 유의미한 정적 상관관계가 있다는 것이 확인되었다. 둘째, 교수창의성의 매개 효과는 완전매개 효과를 가지는 것으로 나타났다. 셋째, 놀이교수효능감의 매개 효과는 완전매개 효과를 가지는 것으로 나타났다. 본 연구결과를 통해 보육교사의 공감능력과 교사-영유아 상호작용 간의 관계에 교수창의성과 놀이교수효능감은 긍정적인 영향을 준다는 것을 확인할 수 있었다. 본 연구가 영유아를 교육하는 현장에서 보육교사와 영유아 간의 원활한 상호작용이 영유아의 전인적 성장과 발달에 큰 영향을 미친다는 이론적, 실무적 시사점을 줄 것으로 기대한다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Business Administration > School of Business Administration > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Gim, Gwang Yong photo

Gim, Gwang Yong
College of Business Administration (School of Business Administration)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE