Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

전문상담(교)사의 직무 역량 강화 방안: 학교 현장에 필요한 수퍼비전을 중심으로Enhancing Job Competency of School Counselors: A Focus on Supervision Needed in School Settings

Other Titles
Enhancing Job Competency of School Counselors: A Focus on Supervision Needed in School Settings
Authors
이은정박은혜김서현
Issue Date
Dec-2023
Publisher
안암교육학회
Keywords
School Counselor; School Counseling; Job Competency Enhancement; Supervision; Focus Group Interview(FGI); 전문상담교사; 학교상담; 직무역량 강화; 수퍼비전; 초점집단면담(FGI)
Citation
한국교육학연구, v.29, no.4, pp 251 - 278
Pages
28
Journal Title
한국교육학연구
Volume
29
Number
4
Start Page
251
End Page
278
URI
https://scholarworks.bwise.kr/ssu/handle/2018.sw.ssu/49209
DOI
10.29318/KER.29.4.10
ISSN
1598-9054
Abstract
본 연구의 목적은 전문상담교사의 수퍼비전 경험을 분석하고 전문상담교사에게 효과적인 수퍼비전과 수퍼비전 활성화 방안을 찾는 데에 있다. 이를 위해 전문상담교사 8인을 대상으로 초점집단면담(FGI)을 실시하고 반복적 비교분석법을 활용하여 내용 분석을 하였다. 그 결과 ‘근무처에 따른 수퍼비전 접근성 차이, 전문상담교사가 인식하는 수퍼비전, 긍정적인 수퍼비전 영향요인, 수퍼비전의 긍정적인 결과, 수퍼비전의 장애요인, 수퍼비전의 부정적인 결과, 학교 현장의 수퍼비전 개선 방안’ 총 7개의 범주를 도출하였다. 이러한 연구 결과를 토대로 학교 현장에 필요한 실효성 있는 수퍼비전 활성화 방안을 논의하였다.
Files in This Item
Go to Link
Appears in
Collections
ETC > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Park, Eun Hye photo

Park, Eun Hye
Office of Student Affairs (Counseling Center)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE