보육교사가 지각한 직업정체성과 교사-유아 상호작용 간의 관계에서 교사효능감과직무스트레스의 이중매개효과The Dual Mediating Effects of Teacher Efficacy and Job Stress on the Relationship between Child Care Teachers' Occupational Identity and Teacher-Infant Interaction
- Other Titles
- The Dual Mediating Effects of Teacher Efficacy and Job Stress on the Relationship between Child Care Teachers' Occupational Identity and Teacher-Infant Interaction
- Authors
- 이현경; 전주성
- Issue Date
- Mar-2024
- Publisher
- 순천향대학교 인문학연구소
- Keywords
- 보육교사; 직업정체성; 교사-유아 상호작용; 교사효능감; 직무스트레스; Child Care Teachers; Occupational Identity; Teacher-Infant Interaction; Teacher Efficacy; Job Stress
- Citation
- 순천향 인문과학논총, v.43, no.1, pp 141 - 164
- Pages
- 24
- Journal Title
- 순천향 인문과학논총
- Volume
- 43
- Number
- 1
- Start Page
- 141
- End Page
- 164
- URI
- https://scholarworks.bwise.kr/ssu/handle/2018.sw.ssu/49387
- ISSN
- 1738-2173
2713-7325
- Abstract
- 이 연구의 목적은 보육교사가 지각한 직업정체성과 교사-유아 상호작용 간의 관계에서 교사효능감과 직무스트레스의 이중매개효과를 검증하는 것이다. 이 연구의 대상은 서울 및 경기 지역에 소재하고 있는 국공립, 민간, 가정, 직장 어린이집에서 재직 중인 보육교사 총 329명이다. 수집된 자료는 Hayes(2022)의 SPSS PROCESS macro (Model=6)을 사용하여 이중매개효과를 분석하였다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 보육교사의 직업정체성, 교사-유아 상호작용, 교사효능감 간에는 정적 상관이, 이들과 직무스트레스 간에는 부적 상관관계가 있었다. 둘째, 보육교사의 직업정체성과 교사-유아 상호작용 간의 관계에서 교사효능감과 직무스트레스는 완전 이중매개효과가 있었다. 이러한 연구결과는 교사-유아 상호작용을 증진하기 위해서 보육교사의 교사효능감을 높이고 직무스트레스는 줄이는 노력이 필요함을 시사한다.
- Files in This Item
-
Go to Link
- Appears in
Collections - Graduate School > Department of Lifelong Education > 1. Journal Articles
Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.