Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

보육교사가 지각한 직업정체성과 교사-유아 상호작용 간의 관계에서 교사효능감과직무스트레스의 이중매개효과The Dual Mediating Effects of Teacher Efficacy and Job Stress on the Relationship between Child Care Teachers' Occupational Identity and Teacher-Infant Interaction

Other Titles
The Dual Mediating Effects of Teacher Efficacy and Job Stress on the Relationship between Child Care Teachers' Occupational Identity and Teacher-Infant Interaction
Authors
이현경전주성
Issue Date
Mar-2024
Publisher
순천향대학교 인문학연구소
Keywords
보육교사; 직업정체성; 교사-유아 상호작용; 교사효능감; 직무스트레스; Child Care Teachers; Occupational Identity; Teacher-Infant Interaction; Teacher Efficacy; Job Stress
Citation
순천향 인문과학논총, v.43, no.1, pp 141 - 164
Pages
24
Journal Title
순천향 인문과학논총
Volume
43
Number
1
Start Page
141
End Page
164
URI
https://scholarworks.bwise.kr/ssu/handle/2018.sw.ssu/49387
ISSN
1738-2173
2713-7325
Abstract
이 연구의 목적은 보육교사가 지각한 직업정체성과 교사-유아 상호작용 간의 관계에서 교사효능감과 직무스트레스의 이중매개효과를 검증하는 것이다. 이 연구의 대상은 서울 및 경기 지역에 소재하고 있는 국공립, 민간, 가정, 직장 어린이집에서 재직 중인 보육교사 총 329명이다. 수집된 자료는 Hayes(2022)의 SPSS PROCESS macro (Model=6)을 사용하여 이중매개효과를 분석하였다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 보육교사의 직업정체성, 교사-유아 상호작용, 교사효능감 간에는 정적 상관이, 이들과 직무스트레스 간에는 부적 상관관계가 있었다. 둘째, 보육교사의 직업정체성과 교사-유아 상호작용 간의 관계에서 교사효능감과 직무스트레스는 완전 이중매개효과가 있었다. 이러한 연구결과는 교사-유아 상호작용을 증진하기 위해서 보육교사의 교사효능감을 높이고 직무스트레스는 줄이는 노력이 필요함을 시사한다.
Files in This Item
Go to Link
Appears in
Collections
Graduate School > Department of Lifelong Education > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Jun, Ju Sung photo

Jun, Ju Sung
College of Social Sciences (Department of Lifelong Education)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE