Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

Mahler의 분리-개별화 개념과 Chodorow의 이중적 동일시 개념을 통해 본 모성의 심리적 발달에 대한 이해와 기독교 상담학적 함의Understanding of Mothering Development and Implications to Christian Counseling: Applying Mahler’s concept of Separation–Individuation and Chodorow’s concept of Double Identification

Other Titles
Understanding of Mothering Development and Implications to Christian Counseling: Applying Mahler’s concept of Separation–Individuation and Chodorow’s concept of Double Identification
Authors
박승민
Issue Date
May-2017
Publisher
한국기독교상담심리학회
Keywords
mothering development; separation–individuation; double identification; 모성발달; 분리–개별화; 이중적 동일시
Citation
한국기독교상담학회지, v.28, no.2, pp.87 - 117
Journal Title
한국기독교상담학회지
Volume
28
Number
2
Start Page
87
End Page
117
URI
http://scholarworks.bwise.kr/ssu/handle/2018.sw.ssu/6723
ISSN
1738-2785
Abstract
이 논문은 모성 발달에 기저하고 있는 역동을 대상관계 이론가인 Mahler와 여성주의 정신분석학자 Chodorow의 관점을 적용하여 탐구하고, 기독교 상담학적 함의를살펴보는 것에 목적을 둔다. Mahler가 관계적 존재로서 유아의 발달 과정을 ‘심리적 탄생’ 과정으로 본 것과 같이, 이 과정은 또한 어머니로서의 ‘심리적 탄생’ 과정이기도 하다. 자녀가 어머니와의 관계에서 분리–개별화를 이루어 가듯이 어머니역시 자녀와의 관계에서 분리–개별화를 이루어 간다. 또한 어머니가 경험하는 정체성은 Chodorow가 설명하는 이중적 동일시 기제에 의해 형성된 정체성으로 설명할 수 있다. 즉, 원가족 부모의 자녀로서의 정체성과, 자녀의 어머니로서의 정체성이 서로 영향을 주기 때문에 건강한 혹은 불건강한 모성발달이 일어날 수 있다. 결론적으로, 분리–개별화와 이중 정체성 개념에 기초한 모성발달에 대한 설명은 원가족과의 관계에서 분리–개별화를 제대로 이루지 못한 채로 어머니가 된 여성도자녀로부터 분리–개별화를 건강하게 해내는 어머니로의 성장이 가능함을 보여 준다는 점에서 임상적으로 의미가 있다. 본 연구의 결과를 바탕으로, 기독교상담에주는 시사점을 논의하였다.
Files in This Item
Go to Link
Appears in
Collections
College of Humanities > Department of Christian Studies > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Park, Seung Min photo

Park, Seung Min
College of Humanities (Department of Christian Studies)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE