Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

지역사회 학습공동체 참여 경험에 관한 질적 연구A Qualitative Study of Experience of Participants in Learning Community

Other Titles
A Qualitative Study of Experience of Participants in Learning Community
Authors
송정희유기웅
Issue Date
May-2017
Publisher
한국웰니스학회
Keywords
community; learning community; psychological well-being; community mental health
Citation
한국웰니스학회, v.12, no.2, pp.241 - 253
Journal Title
한국웰니스학회
Volume
12
Number
2
Start Page
241
End Page
253
URI
http://scholarworks.bwise.kr/ssu/handle/2018.sw.ssu/6744
DOI
10.21097/ksw.2017.05.12.2.241
ISSN
1975-4051
Abstract
본 연구는 지역사회 학습공동체의 특성을 파악하고 참여자의 학습경험을 탐색하는데 그 목적이 있었다. 이를 위해 경기도 신도시 지역에서 진행되는 ‘자연과 건강’ 학습모임에 참여한 전업주부 5명을 대상으로 심층 면담을 실시하였다. 분석방법은 질적 연구방법이었으며, 이에 대한 연구결과는 다음과 같다. 지역사회 학습공동체는 일상을 웰빙타임으로 만들고, 상생하는 공간이며, 학습공동체에 참여하는 것의 의미는 ‘일상 시간 창조하기’, ‘마음 웰빙 경험하기’, ‘생활의 웰빙으로 나아가기’로 범주화 되었다. 결론적으로 지역사회 학습공동체가 참여자들의 정신건강과 심리적 웰빙에 긍정적인 영향을 미치고 있음을 확인할 수 있었다. 향후의 연구에서는 지역사회 내 다양한 현장에서의 학습공동체에 대한 연구들이 진행될 필요성을 가지고 있다.
Files in This Item
Go to Link
Appears in
Collections
College of Social Sciences > Department of Lifelong Education > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Ryu, Ki ung photo

Ryu, Ki ung
College of Social Sciences (Department of Lifelong Education)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE