Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

교사효능감이 중학생의 교사만족에 미치는 영향 분석The Influence of Teacher Efficacy upon Middle School Students’

Authors
김서현김이경
Issue Date
Sep-2015
Publisher
중앙대학교 한국교육문제연구소
Keywords
교사 효능감; 학생의 교사만족; 교사 전문성; 한국교육종단연구; teacher efficacy; student satisfaction with teachers; teacher professional development; Korean Education Longitudinal Study
Citation
한국교육문제연구, v.33, no.3, pp 47 - 66
Pages
20
Journal Title
한국교육문제연구
Volume
33
Number
3
Start Page
47
End Page
66
URI
https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/10070
ISSN
1598-8317
Abstract
교사효능감은 학교에서 많은 시간을 보내는 학생들의 학습과 생활 만족에도 영향을 미칠 수 있다는 문제 인식에서, 본 연구는 교사효능감과 중학생의 교사만족 간의 영향 관계를 탐색하는 데 그 목적을 두었다. 『한국교육종단연구 2005』3차년도 데이터(2007년)인 중학교 3학년 교사 및 학생 패널 데이터를 활용하여 교사 설문지와 학생 설문지에 응답한 전국 147개 중학교의 교사 2,505명과 학생 6,040명의 자료를 기술통계, 회귀분석 방법을 활용하여 분석하였다. 연구 결과, 교사들의 효능감 수준은 대체로 높았고, 학습지도 효능감이 생활지도 효능감보다 조금 더 높았다. 학생들의 교사만족은 보통 정도 수준이었으나 교사의 학습지도에 대한 만족에 비해 생활지도에 대한 만족은 다소간 낮은 것으로 조사되었다. 또한, 교사효능감이 높을수록 학생들의 교사에 대한 만족도도 높아져서 두 변수 간에는 통계적으로 유의한 영향관계가 있었으며, 특히 교사효능감의 하위영역인 학습지도 및 생활지도 효능감은 학생의 교사만족 하위영역인 학습지도 및 생활지도에 대한 만족에 각각 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 연구 결과를 토대로 교사들의 효능감을 높일 수 있도록 전문성 개발활동과 지원이 필요하다는 내용을 위시한 정책적 제언을 도출하여 제시하였다.
Assuming that teacher efficacy would influence upon middle school student satisfaction with the teaching and guidance provided by teachers, we explore the relationship between teacher efficacy and students’ satisfaction with teachers. Utilizing the survey data of 2,505 teachers and 6,040 students in 147 middle schools extracted from the『Korean Education Longitudinal Study(2005)』longitudinal data, descriptive statistics and regression analysis methodology are applied. Data analysis shows that the level of teacher efficacy is above average, while teacher efficacy on teaching is higher than teacher efficacy on student guidance. Students’ satisfaction level with teachers reveals similar tendency as students are more satisfied with teachers’ teaching activities than their student guidance activities. There exists a positive relationship between teacher efficacy and students’ satisfaction with teachers. Based on research findings, a few policy recommendations such as teacher professional development activities to improve efficacy are suggested.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Education > ETC > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Kim, Ee Gyeong photo

Kim, Ee Gyeong
사범대학 (교육학과)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE