Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

동영상 자료를 활용한 과학 활동이 유아의 과학적 흥미와 과학 개념 발달에 미치는 영향The Effects of Utilizing Video Clips on Young Children’s Scientific Interests and Scientific Concepts

Authors
백우선김민진
Issue Date
Dec-2015
Publisher
한국어린이미디어학회
Keywords
유아 과학 교육; 멀티미디어; 동영상 자료; 과학적 흥미; 과학 개념; science education for young children; multimedia; video clips; scientific interests; scientific concepts
Citation
어린이미디어연구, v.14, no.4, pp 1 - 24
Pages
24
Journal Title
어린이미디어연구
Volume
14
Number
4
Start Page
1
End Page
24
URI
https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/10153
ISSN
1738-0286
Abstract
본 연구의 목적은 동영상 자료 활용이 유아의 과학적 흥미와 과학적 개념 발달에 미치는 효과를 알아보고자 하는 것이다. 이를 위해 D시에 소재한 K유치원의 만 5세 유아 17명을 실험집단으로, 만 5세 유아 17명을 비교집단으로 선정한 후 실험집단 유아에게는 동영상 자료를 활용한 과학 활동을 16회 실시하였으며 비교집단에게는 사진 자료를 활용하여 과학 활동을 실시하였다. 연구 결과 동영상 자료를 이용한 과학 활동을 적용한 실험집단 유아의 사후 과학적 흥미 검사 점수가 비교집단 유아의 사후 과학적 흥미 검사 점수보다 통계적으로 유의미한 수준에서 더욱 더 높은 것으로 나타났다. 반면 실험집단 유아와 비교집단 유아의 사후 과학 개념 검사 점수 간에는 통계적으로 유의미한 차이가 없는 것으로 나타났다. 또한 실험집단과 비교집단 유아들이 과학 활동 후 그린 그림 분석 결과 실험집단 유아들의 그림이 다양한 형태 표현, 세부적 묘사, 다양한 색채 사용 등 비교집단 유아들에 비해 더 완성도 높은 그림을 그린 것으로 나타났다. 본 연구 결과는 동영상 자료가 유아 과학 활동을 위한 효율적 교수매체가 될 수 있음을 나타낸다.
This study investigated the effects of utilizing video clips to support science activities in the field of natural exploration of Nuri Curriculum on young children’s scientific interests and scientific concepts. For this purpose, an experimental group of 17 five-year-old children and a comparative group of 17 five-year-old children were selected from K kindergarten in D city, and the science activities were conducted for 16 times. The young children in the experimental group participated in video-based science lessons whereas the control group received photograph-based instructions. The results of this study were as follows; First, the post-test scores of scientific interests of the experimental groups were higher than those of the comparative group, and the score difference was statistically significant. However, there was no statistically difference in the post-test scores of scientific concept tests between the two groups. Second, the analysis of the drawings which were drawn after the science activities showed that the young children of the experimental group could draw more complete pictures by sketching various shapes, in detail, and painting with multiple colors than those of the comparative group. The results of the research suggest that video clips are efficient instructional media for science activities in early childhood education.
Files in This Item
Appears in
Collections
College of Education > Department of Early Childhood Education > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Kim, Min Jin photo

Kim, Min Jin
사범대학 (유아교육과)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE