Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

일터학습 연구의 평생교육적 의미에 대한 고찰Exploration of Significance of Lifelong Education Perspective on Workplace Learning Researches

Authors
진성미
Issue Date
Dec-2015
Publisher
한국평생교육학회
Keywords
Work and Learning; Workplace Learning; Lifelong Learning; Learning Culture; 일과 학습; 일터학습; 평생학습; 학습 문화
Citation
평생교육학연구, v.21, no.4, pp 55 - 57
Pages
3
Journal Title
평생교육학연구
Volume
21
Number
4
Start Page
55
End Page
57
URI
https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/10320
ISSN
1598-785X
Abstract
일은 생존을 위한 학습의 장이며 일을 통해 개인의 학습은 사회적인 차원으로 확대되고 발전하기도 한다. 또한 일터는 학습자가 일 주체로서 성장하는 중요한 활동의 장이며, 개인들의 학습이 사회적으로 형성되고 서로 교류하는 장이기도 하다. 따라서 일과 학습에 대한 연구는 개인 생애의 학습과 사회적 삶으로서의 학습이 교차하는 지점이며, 평생학습의 중요한 탐구 주제이기도 하다. 이 글은 일터학습과 관련한 논의들의 흐름을 살피고 그 평생교육적 의미를 확인하는 데에 목적이 있다. 이를 위해 이 글에서는 먼저 일과 학습에 관련된 고민들이 어떻게 제기되는지를 일터학습 이론의 흐름을 통해 살펴보았다. 지금까지 일터학습의 논의는 업무 수행을 위한 개인의 학습에 착목한 심리학적 학습이론에 근거한 논의를 필두로 하여, 전문성의 개발 및 인지적 접근, 무형식학습 등 개인 학습을 중심으로 한 논의와 상황학습이나 학습공동체, 활동이론과 같이 학습의 사회적 맥락과 개인과 일터의 학습 환경 및 사회문화적 조건의 관계와 상호작용에 착목한 사회문화적 관심으로 구별되어왔다. 한편 이러한 학습에 대한 다른 관점들은 일과 학습의 관계에 대한 시사점 또한 달리 하는데, 이 글은 일과 학습의 관계가 어떻게 다양하게 상정되는지를 살펴보고, 그 관점에서 어떠한 연구들이 유의미한 시사를 제공할 수 있는지 논하였다. 그리고 마지막으로 평생학습 연구에서 향후 일과 학습간의 관계에 대한 문제의식이 어떻게 확장되고 연구되어야 할지에 대한 제안점들로서, 첫째, ‘일터’의 사회적 의미와 학습공간으로서의 ‘일터’의 성격에 대한 고민이 필요함과 제안하고, 둘째, 일터학습 논의와 담론에서 포함/배제에 대한 연구의 필요성, 그리고 일과 개인 생애사의 연결에 있어 다양한 관계를 포착함으로써 일을 통한 개인과 집단의 학습 과정을 이해할 필요가 있음을 제안하였다.
Work is an important activity for individual learning that expands toward social dimension. Workplace is a place of activity in which individual learner develop him/herself as a worker and individual learning consists and transcends socially. The study of work and learning is required to find out intersection of individual learning and social life, which deserves an important research area in lifelong learning. This study aims at review how workplace learning theories have developed and explore the significance of lifelong education perspective on workplace learning researches. For this purpose, theories of workplace learning were briefly reviewed. First of all, behavioral approaches to workplace learning emphasize individual learning to perform work, and the study of expertise and informal learning theories contributed to the development of workplace learning. Also the theories based on socio-cultural perspectives such as situated learning, community of practice, and activity theory focused on social context of learning and workplace environment as socio-cultural condition and interactions of both. These perspectives also reflects different relationship of work and learning. This work reviews various relationships supposed in the relationship of work and learning and research implications. Finally this study suggests future researches such as; social meaning of workplace as a learning site, inclusion/exclusion in workplace learning discourses, and exploration of relationships of work and individual life history in order to understand learning of individual and group through work.
Files in This Item
Go to Link
Appears in
Collections
ETC > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Jin, Sung Mi photo

Jin, Sung Mi
사범대학 (교육학과)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE