Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

북한이탈주민의평생학습 참여성과와 교육요구에 대한 질적 분석open accessQualitative Analysis of Outcomes of Participation in Lifelong Learning and Education Needs of North Korean Refugees

Authors
송현진진성미
Issue Date
Nov-2015
Publisher
한국성인교육학회
Keywords
North Korean refugee; lifelong learning; educational needs; 북한이탈주민; 평생학습; 교육 요구
Citation
Andragogy Today: Interdisciplinary Journal of Adult & Continuing Education (IJACE), v.18, no.4, pp 1 - 28
Pages
28
Journal Title
Andragogy Today: Interdisciplinary Journal of Adult & Continuing Education (IJACE)
Volume
18
Number
4
Start Page
1
End Page
28
URI
https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/10377
DOI
10.22955/ace.18.4.201511.1
ISSN
1229-3075
Abstract
이 연구는 북한이탈주민에 대한 평생교육의 중요성이 높아지고 있다는 요구에 근거하여 평생학습자로서 그들이 가진 특성과 학습경험을 그들의 관점에서 살펴보는 것이 필요하다는 것에서 출발하였다. 이를 위해 이 연구에서는 북한이탈주민의 평생학습 참여 경험을 통해 어떤 삶의 변화가 있었는지, 평생학습 참여 후 그들 스스로가 인식하게 된 교육에 대한 요구를 확인하고자 하였다. 이를 위해 평생학습에 참여하고 있는 북한이탈주민 7명을 연구 참여자로 하여 심층면담을 통해 자료를 수집하고 분석하였다. 연구 결과는 첫째, 평생학습 후 그들이 인식한 북한이탈주민의 삶의 변화에는 북한에서 이주해 온 대한민국 사람으로서 정체성을 갖기 시작했고, 사람들과 좋은 관계를 맺기 시작하였다. 또한 자존감회복을 통한 새로운 역할을 찾아나가고 있었다. 둘째, 북한이탈주민은 평생학습 참여 후 다양한 교육요구를 지니고 있었다. 한국사회 정착과 취업을 위한 교육요구를 가지고 있으며, 실생활에서 바로 활용할 수 있는 학습을 필요로 하며, 사람들과의 관계를 통한 학습의 중요성을 인식하였다. 이 결과를 바탕으로 북한이탈주민의 보다 나은 삶의 질을 위한 지원방안으로 그들의 인식에 기반을 둔 평생학습 기회 제공이 중요하며, 북한이탈주민의 요구를 반영한 교육이 필요함을 제안하였다.
The increasing needs of lifelong learning for North Korean refugees requires the study of understanding their learning experiences as lifelong learner based on their own perception. For this purpose, this study aimed to identify what is perceived as outcomes and educational needs of North Korean refugees after their participations in lifelong learning programs. In-depth interviews with 7 North Korean refugees were conducted to collect narratives of their experiences and qualitative analysis followed. From the analysis, the study found that they perceive their outcomes of lifelong learning participation as; identity building as North Korean refugees, establishing good relationships in Korea, and exploration of new roles from recovery of self-dignity. Also they perceived educational needs of; quick adaptation and employment in Korea, educations for practical use, and learning based on relationships. These results suggest that lifelong learning opportunities should be provided to enhance their quality of life and to reflect their educational needs.
Files in This Item
Appears in
Collections
ETC > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Jin, Sung Mi photo

Jin, Sung Mi
사범대학 (교육학과)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE