Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

다문화가정 초등학생의 학교생활적응에 관한 질적 연구

Full metadata record
DC Field Value Language
dc.contributor.author박준성-
dc.contributor.author최영진-
dc.contributor.author정태연-
dc.date.available2019-03-08T18:56:10Z-
dc.date.issued2015-11-
dc.identifier.issn1229-0661-
dc.identifier.urihttps://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/10390-
dc.description.abstract본 연구는 우리사회에서 다문화가정 초등학생이 학교생활 적응 관련 경험하는 어려움이나 갈등 그리고 대처할 수 있는 자원에 대해 알아보고자 하였다. 이를 위해서 서울 및 경기지역에 거주하는 다문화가정 초등학생 3~6학년 학생 14명을 대상으로 그들의 학교생활적응에 대한 면접을 실시하였다. 이 내용을 Giorgi(1985)의 현상학적 분석 방법을 통해서 분석하였다. 그 결과, 학교생활적응을 위한 조건으로 세 차원 즉, 개인적 차원, 관계적 차원, 사회적 차원이 도출되었다. 그리고 학교생활적응을 위해서는 개인, 가정, 다문화 인식에 대한 교육이 필요한 것으로 나타났다. 마지막으로, 그들이 우리사회에서 학교생활적응뿐만 아니라 다른 영역에서도 적응을 잘 하기 위해서는 긍정적인 민족 정체성과 다문화 인식이 필요하였다. 이러한 결과를 토대로 우리 사회에서 다문화가정 초등학생의 학교생활적응을 논의하였다.-
dc.description.abstractThe purpose of this study is to examine distress and difficulties experienced by multi-cultural elementary students in our society and to identify replaceable resources related to their school adjustment. For this, semi-structured interview consisting of questions related to these issues was conducted to 14 multi-cultural elementary students of 3rd to 6th grade who were living in a metropolitan area. Qualitative data were analyzed based on Giorgi’s(1985) method of phenomenological analysis, which led to three dimensions in relation to elementary school adjustment: individual, relationship, and societal dimensions. Also, for school adjustment, education was found to be needed at the level of individuals, family, and multi-cultural cognition. Lastly, as for multi-cultural elementary students to adjust well not only at the school but also in Korean society overall, they must have positive national identity and multi-cultural recognition. Finally, their school adjustment were discussed in relation to these findings.-
dc.format.extent20-
dc.language한국어-
dc.language.isoKOR-
dc.publisher한국문화및사회문제심리학회-
dc.title다문화가정 초등학생의 학교생활적응에 관한 질적 연구-
dc.title.alternativeA study of school adjustment of multi-cultural elementary students-
dc.typeArticle-
dc.identifier.bibliographicCitation한국심리학회지: 문화 및 사회문제, v.21, no.4, pp 719 - 738-
dc.identifier.kciidART002051806-
dc.description.isOpenAccessN-
dc.citation.endPage738-
dc.citation.number4-
dc.citation.startPage719-
dc.citation.title한국심리학회지: 문화 및 사회문제-
dc.citation.volume21-
dc.publisher.location대한민국-
dc.subject.keywordAuthorMulti-culture-
dc.subject.keywordAuthorElementary school children-
dc.subject.keywordAuthorSchool adjustment-
dc.subject.keywordAuthorMethod of phenomenological analysis-
dc.subject.keywordAuthor다문화-
dc.subject.keywordAuthor초등학생-
dc.subject.keywordAuthor학교생활적응-
dc.subject.keywordAuthor현상학적 연구-
dc.description.journalRegisteredClasskci-
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Social Sciences > Department of Psychology > 1. Journal Articles
College of Social Sciences > Department of Political Science and International Relations > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Jung, Tae Yun photo

Jung, Tae Yun
사회과학대학 (심리학과)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE