다문화가정 초등학생의 학교생활적응에 관한 질적 연구
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | 박준성 | - |
dc.contributor.author | 최영진 | - |
dc.contributor.author | 정태연 | - |
dc.date.available | 2019-03-08T18:56:10Z | - |
dc.date.issued | 2015-11 | - |
dc.identifier.issn | 1229-0661 | - |
dc.identifier.uri | https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/10390 | - |
dc.description.abstract | 본 연구는 우리사회에서 다문화가정 초등학생이 학교생활 적응 관련 경험하는 어려움이나 갈등 그리고 대처할 수 있는 자원에 대해 알아보고자 하였다. 이를 위해서 서울 및 경기지역에 거주하는 다문화가정 초등학생 3~6학년 학생 14명을 대상으로 그들의 학교생활적응에 대한 면접을 실시하였다. 이 내용을 Giorgi(1985)의 현상학적 분석 방법을 통해서 분석하였다. 그 결과, 학교생활적응을 위한 조건으로 세 차원 즉, 개인적 차원, 관계적 차원, 사회적 차원이 도출되었다. 그리고 학교생활적응을 위해서는 개인, 가정, 다문화 인식에 대한 교육이 필요한 것으로 나타났다. 마지막으로, 그들이 우리사회에서 학교생활적응뿐만 아니라 다른 영역에서도 적응을 잘 하기 위해서는 긍정적인 민족 정체성과 다문화 인식이 필요하였다. 이러한 결과를 토대로 우리 사회에서 다문화가정 초등학생의 학교생활적응을 논의하였다. | - |
dc.description.abstract | The purpose of this study is to examine distress and difficulties experienced by multi-cultural elementary students in our society and to identify replaceable resources related to their school adjustment. For this, semi-structured interview consisting of questions related to these issues was conducted to 14 multi-cultural elementary students of 3rd to 6th grade who were living in a metropolitan area. Qualitative data were analyzed based on Giorgi’s(1985) method of phenomenological analysis, which led to three dimensions in relation to elementary school adjustment: individual, relationship, and societal dimensions. Also, for school adjustment, education was found to be needed at the level of individuals, family, and multi-cultural cognition. Lastly, as for multi-cultural elementary students to adjust well not only at the school but also in Korean society overall, they must have positive national identity and multi-cultural recognition. Finally, their school adjustment were discussed in relation to these findings. | - |
dc.format.extent | 20 | - |
dc.language | 한국어 | - |
dc.language.iso | KOR | - |
dc.publisher | 한국문화및사회문제심리학회 | - |
dc.title | 다문화가정 초등학생의 학교생활적응에 관한 질적 연구 | - |
dc.title.alternative | A study of school adjustment of multi-cultural elementary students | - |
dc.type | Article | - |
dc.identifier.bibliographicCitation | 한국심리학회지: 문화 및 사회문제, v.21, no.4, pp 719 - 738 | - |
dc.identifier.kciid | ART002051806 | - |
dc.description.isOpenAccess | N | - |
dc.citation.endPage | 738 | - |
dc.citation.number | 4 | - |
dc.citation.startPage | 719 | - |
dc.citation.title | 한국심리학회지: 문화 및 사회문제 | - |
dc.citation.volume | 21 | - |
dc.publisher.location | 대한민국 | - |
dc.subject.keywordAuthor | Multi-culture | - |
dc.subject.keywordAuthor | Elementary school children | - |
dc.subject.keywordAuthor | School adjustment | - |
dc.subject.keywordAuthor | Method of phenomenological analysis | - |
dc.subject.keywordAuthor | 다문화 | - |
dc.subject.keywordAuthor | 초등학생 | - |
dc.subject.keywordAuthor | 학교생활적응 | - |
dc.subject.keywordAuthor | 현상학적 연구 | - |
dc.description.journalRegisteredClass | kci | - |
Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
84, Heukseok-ro, Dongjak-gu, Seoul, Republic of Korea (06974)02-820-6194
COPYRIGHT 2019 Chung-Ang University All Rights Reserved.
Certain data included herein are derived from the © Web of Science of Clarivate Analytics. All rights reserved.
You may not copy or re-distribute this material in whole or in part without the prior written consent of Clarivate Analytics.