다문화가정 초등학생의 학교생활적응에 관한 질적 연구A study of school adjustment of multi-cultural elementary students
- Authors
- 박준성; 최영진; 정태연
- Issue Date
- Nov-2015
- Publisher
- 한국문화및사회문제심리학회
- Keywords
- Multi-culture; Elementary school children; School adjustment; Method of phenomenological analysis; 다문화; 초등학생; 학교생활적응; 현상학적 연구
- Citation
- 한국심리학회지: 문화 및 사회문제, v.21, no.4, pp 719 - 738
- Pages
- 20
- Journal Title
- 한국심리학회지: 문화 및 사회문제
- Volume
- 21
- Number
- 4
- Start Page
- 719
- End Page
- 738
- URI
- https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/10390
- ISSN
- 1229-0661
- Abstract
- 본 연구는 우리사회에서 다문화가정 초등학생이 학교생활 적응 관련 경험하는 어려움이나 갈등 그리고 대처할 수 있는 자원에 대해 알아보고자 하였다. 이를 위해서 서울 및 경기지역에 거주하는 다문화가정 초등학생 3~6학년 학생 14명을 대상으로 그들의 학교생활적응에 대한 면접을 실시하였다. 이 내용을 Giorgi(1985)의 현상학적 분석 방법을 통해서 분석하였다. 그 결과, 학교생활적응을 위한 조건으로 세 차원 즉, 개인적 차원, 관계적 차원, 사회적 차원이 도출되었다. 그리고 학교생활적응을 위해서는 개인, 가정, 다문화 인식에 대한 교육이 필요한 것으로 나타났다. 마지막으로, 그들이 우리사회에서 학교생활적응뿐만 아니라 다른 영역에서도 적응을 잘 하기 위해서는 긍정적인 민족 정체성과 다문화 인식이 필요하였다. 이러한 결과를 토대로 우리 사회에서 다문화가정 초등학생의 학교생활적응을 논의하였다.
The purpose of this study is to examine distress and difficulties experienced by multi-cultural elementary students in our society and to identify replaceable resources related to their school adjustment. For this, semi-structured interview consisting of questions related to these issues was conducted to 14 multi-cultural elementary students of 3rd to 6th grade who were living in a metropolitan area. Qualitative data were analyzed based on Giorgi’s(1985) method of phenomenological analysis, which led to three dimensions in relation to elementary school adjustment: individual, relationship, and societal dimensions. Also, for school adjustment, education was found to be needed at the level of individuals, family, and multi-cultural cognition. Lastly, as for multi-cultural elementary students to adjust well not only at the school but also in Korean society overall, they must have positive national identity and multi-cultural recognition. Finally, their school adjustment were discussed in relation to these findings.
- Files in This Item
- There are no files associated with this item.
- Appears in
Collections - College of Social Sciences > Department of Psychology > 1. Journal Articles
- College of Social Sciences > Department of Political Science and International Relations > 1. Journal Articles
Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.