Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

영어교육과 학생들의 영어 학습 동기와 태도에 관한 연구: 예비 영어교사의 학습자 측면을 중심으로English learning motivation and attitudes of students at the department of English education: Focusing on pre-service English teachers as learners

Authors
김태영김윤경
Issue Date
2015
Publisher
학습자중심교과교육학회
Keywords
pre-service English teacher; the ideal L2 self; attitudes toward English speakers; attitudes toward English learning; motivated behavior; 예비 영어교사; 이상적 제 2언어 자아; 영어 사용자에 대한 태도; 영어 학습에 대한 태도; 동기화된 행동
Citation
학습자중심교과교육연구, v.15, no.2, pp 247 - 268
Pages
22
Journal Title
학습자중심교과교육연구
Volume
15
Number
2
Start Page
247
End Page
268
URI
https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/11190
ISSN
1598-2106
Abstract
본 연구는 서울시 소재 한 사립대학 영어교육과에 재학 중인 예비 영어교사의 학습자 측면에 중점을 두고 이들의 영어 학습 동기 및 태도를 조사하였다. 영어교육과 학생들의 영어 학습 동기와 태도에서 어떠한 요인들이 주요하게 작용하고 이 요인들이 영어 학습에서 나타나는 동기화된 행동(motivated behavior)에는 어떠한 영향을 미치는지를 분석하는 것이 본 연구의 초점이었다. 총 130명의 학생들이 참여한 설문조사 자료를 분석한 결과, 이상적 제 2언어 자아와 영어 사용자에 대한 긍정적 태도가 이들의 영어 학습에서 가장 우세한 동기와 태도 요인으로 나타났다. 동기화된 행동과의 관련성에 대해서는, 모든 태도 요인과 이상적 제 2언어 자아가 정적(+) 상관관계를 나타내었다. 또한 영어 학습에 대한 긍정적 태도와 영어 사용자에 대한 긍정적 태도가 동기화된 행동에 유의미한 긍정적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이러한 결과를 바탕으로 예비 영어교사의 영어 학습에서 이상적 제 2언어 자아와 영어 사용자에 대한 긍정적 태도가 우세한 역할을 하는 것과 관련하여 제언을 제시하였다.
This study investigated pre-service English teachers in the department of English education at a private university located in Seoul. The focus of the study was on finding out the dominant factors in their English learning motivation and attitudes, and how these factors influence their motivated behavior in English learning. A total of 130 undergraduate students majoring in English education participated in a questionnaire survey. The results indicated that the ideal L2 self and positive attitudes toward English speakers were the most dominant factors in the pre-service teachers’ motivation and attitudes related to English learning. Also, the ideal L2 self and positive attitudes toward English speakers showed a relatively high correlation with each other. In terms of the relationship with motivated behavior, all of the attitudinal factors and the ideal L2 self were significantly correlated with motivated behavior. Positive attitudes toward English learning and positive attitudes toward English speakers had significant explanatory power for motivated behavior, with the former exhibiting the most influential effect. Critical implications were provided with regard to the influential roles of the ideal L2 self and positive attitudes toward English speakers in pre-service teachers’ English learning.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Education > Department of English Education > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Kim, Tae-Young photo

Kim, Tae-Young
사범대학 (영어교육과)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE