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문화산업의 기업 및 작품 경쟁력 평가 측정 요인에 관한연구: 뮤지컬을 중심으로

Authors
권혁인정순규하누리
Issue Date
Jan-2015
Publisher
한국상업교육학회
Keywords
문화콘텐츠; 공연산업; 뮤지컬; 경쟁력지수; 평가요인; cultural contents; performance industry; musical; competitiveness index; evaluation factor
Citation
상업교육연구, v.29, no.1, pp 171 - 190
Pages
20
Journal Title
상업교육연구
Volume
29
Number
1
Start Page
171
End Page
190
URI
https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/11223
ISSN
1229-8867
Abstract
본 연구는 뮤지컬 시장의 활성화를 위해 경쟁력을 평가하여 현재 수준을 파악하고, 경쟁우위를위한 육성 전략을 제시할 수 있는 모델을 개발하고자 한다. 이를 위해 본 연구에서는 뮤지컬 경쟁력 평가 요인을 도출하고 계층분석(AHP)을 사용하여 중요도를 산정하였다. 우선 경쟁력을 평가하기 위해 선행연구를 통하여 창작 작품과 경영 여건 측면으로 범위를 설정하였다. 그리고 전문가 대상 FGI를 실시하여 창작 작품과 경영 여건의 핵심요인을 도출하였으며, 이를 평가하는 측정 항목은창작 작품 26개, 경영 여건 48개 항목이 도출되었다. 이 세부항목 도출은 선행연구와 뮤지컬 시장전문가를 대상으로 한 2차 설문에 의해 도출되었으며, 이후 도출된 요인들 간의 중요도를 파악하기위해 AHP 분석을 실시하였다. 그 결과 경영 여건에 비해 창작 작품이 매우 중요하게 나타났으며, 세부적으로 창작 작품은 대중성 > 예술성 > 상업성 > 창의성 > 확장성 순으로 확인되었다. 경영여건은 인적자원_경영진 > 인적자원_ 실무진 > 기업역량 > 기업전략 > 기업문화 > 기업구조 > 글로벌화 순으로 중요하게 나타났다. 본 연구를 통해 우리는 뮤지컬 경쟁력을 평가하여 현재 수준을 파악할 수 있으며, 측정항목 도출을 통해 뮤지컬 시장만의 특성을 파악할 수 있다. 그리고 지금까지 존재하지 않던 뮤지컬 경쟁력 평가 지표를 제시하여 시장 활성화에 이바지하고자 한다.
This study develop a model to evaluate competitiveness and grasp its present level for activation of musical market and to present the cultivation strategy for superior competitiveness. To this end, this study e tracted evaluation factor of musical competitiveness and calculated importance by using AHP. First, the scope was set up in the aspect of creative work and management through preceding study to evaluate competitiveness. Then, the core factor of creative work and management was e tracted by enforcing FGI for expert and 48 measuring items were e tracted for evaluation, e.g., 26 items for creative works and 22 items for management. These minute items were e tracted by preceding study and the 2nd questionnaire for experts in musical market. Then, AHP analysis was carried on to grasp the importance between the e tracted factors. As a result, creative work was found to be very important compared to management conditions. Minutely, creative work was ascertained in the order of popular appeal > artistry > commercial potential > creativity > expandability. In the management conditions, the importance was confirmed in the order of human resource_top management > human resource_ working-level > corporate competence > corporate strategy > corporate culture > corporate structure > globalization. Through this study, we can evaluate musical competitiveness to grasp its present level and to grasp the property of musical market only by exposing measured items. Then, we intend to contribute to the activation of market by presenting the inde of musical competitiveness which never e isted so far.
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College of Business & Economics > School of Business Administration > 1. Journal Articles

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경영경제대학 (경영학부(서울))
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