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서비스 디자인 관점의 전자책 플랫폼 비즈니스 모델 연구Research on e-Book Platform Business Model in the Viewpoint of Service Design

Authors
나윤빈권혁인명유진조세란
Issue Date
Dec-2014
Publisher
한국콘텐츠학회
Keywords
e-book; Platform; Business Model; Service Design; Publishing; 전자책; 플랫폼; 비즈니스 모델; 서비스 디자인; 출판
Citation
한국콘텐츠학회 논문지, v.14, no.12, pp 80 - 91
Pages
12
Journal Title
한국콘텐츠학회 논문지
Volume
14
Number
12
Start Page
80
End Page
91
URI
https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/12691
DOI
10.5392/JKCA.2014.14.12.080
ISSN
1598-4877
Abstract
본 연구는 서비스 디자인의 관점에서 국내 전자책 플랫폼(공급과 소비 영역)을 분석하고 비즈니스 모델을 제시하였다. 우선 연구 대상이 될 전자책 플랫폼들은 포털에서 특정 키워드 및 조건 검색을 통해 선정하였다. 구체적으로 국내 우수 전자책 플랫폼은 문피아, 레진코믹스, 조아라, 리디북스 등 4개가 선정되었고 이들 플랫폼은 장르적 차이가 뚜렷함에도 불구하고 다양한 가격 카테고리화와 매니아층에 대한 차별화된 서비스, 작가를 위한 콘텐츠 디자인 및 마케팅 지원이 다른 플랫폼보다 뛰어난 것으로 분석되었다. 또한 선행연구를 통해 서비스 디자인과 비즈니스 모델의 주요 개념을 살펴보았고, 두 개념 간에 개방성과 혁신성, 공동가치창출 등이 주요 공통 가치로서 자리하고 있음을 알 수 있었다. 이를 토대로 전자책 플랫폼 개발 필요성과 더불어 서비스 디자인 방법의 하나인 비즈니스 모델 캔버스를 통해 비즈니스 모델을 제안하였다. 이러한 서비스 디자인 요소의 활용을 통해 각 플랫폼들은 아직까지 시장 규모가 미미한 국내 전자책 분야에서 조금씩 안정적인 수익 기반을 확보하고 있는 것으로 나타났다. 본 연구의 결과를 통해 아직까지 관련 연구가 부족한 전자책 플랫폼 분야에서 서비스 디자인의 가치가 중요해지는 이유와 활용 예시, 이를 통한 구체적인 비즈니스 모델 개발 등 보다 유의미한 시사점을 줄 수 있을 것으로 기대한다.
This study analyzed domestic e-book platform(supply & consumption) in the viewpoint of service design methodology. To begin with, e-book platforms as the object of study are selected by retrieving specific key word and condition in the portal. Specifically, 4 parts such as munpia, lezhin comics, joara, ridibooks were selected for excellent domestic e-book platform. Notwithstanding distinct difference in genre, the analysis showed that these platforms had better contents design and marketing support for author, different service for mania and diverse price category than other platform. Further, main concept of service design and business model were checked through preceding study and it was found that openness, innovation and creation of joint value were fixed as main common value between these 2 concepts. Based on them, the necessity of developing e-book platform, and business model was presented through business model canvas(BMC) as one of the service design tool. It is found that each platform gradually secures stable revenue base by utilizing such factor of service design in the area of domestic e-book whose market size is still minute. The result of this study is expected to provide more significant suggestion points in the area of e-book platform whose relevant study is still deficient, namely, the reason why the value of service design becomes important and the example of utilization, developing specific business model through this.
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경영경제대학 (경영학부(서울))
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