중국 제3자 물류기업의 기업역량 및 서비스수준과 기업의 사업성과간의 관계 연구
- Authors
- 김창봉; 우려사
- Issue Date
- Dec-2014
- Publisher
- 한국물류학회
- Keywords
- 정보기술역량; 표준화역량; 서비스 수준; 사업성과; Information Capacity; Standardization Capacity; Service Level; Business Performance
- Citation
- 물류학회지, v.24, no.5, pp 1 - 26
- Pages
- 26
- Journal Title
- 물류학회지
- Volume
- 24
- Number
- 5
- Start Page
- 1
- End Page
- 26
- URI
- https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/12756
- ISSN
- 1598-0111
- Abstract
- 최근 중국 경제의 안정된 발전은 물류업계에도 거대한 시장 영역을 제공하였다. 중국은 선진국에 비하여 제3자 물류기업의 발달이 미흡하고, 기업문화의 개방성이 부족하여 물류에 대한 아웃소싱 확산이 어려운 실정이다. 본 연구에서는 중국의 제3자 물류기업의 기업역량에 정보역량, 표준화역량 요인, 서비스 수준 요인, 기업의 사업성과 요인 간의 구조적 관계를 규명하였다. 이를 위해서 공급체인관리를 실행하고 있는 150개 중국의 제3자 물류기업들을 대상으로 설문조사를 진행하였고, 구조방정식모형(Structural equation model)으로 실증분석을 하였다. 본 연구의 개념적 연구모형을 실증분석을 한 결과 다음과 같은 연구결과를 얻었다. 첫째, 중국의 제3자 물류기업의 기업역량(정보역량, 표준화역량)은 서비스 수준에 긍정적인 영향을 미쳤다. 둘째, 중국의 제3자 물류기업의 서비스 수준은 기업의 사업성과에 유의미한 영향을 미치지 않았다. 셋째, 중국의 제3자 물류기업의 기업역량(정보역량, 표준화역량)은 기업의 사업성과에 긍정적인 영향을 미쳤다. 향후 중국의 서비스 수준의 현황을 파악하여 기본적인 운송, 창고의 서비스 이외에 유통, 가공, 물류정보 서비스 등 추가적인 서비스 방면에 대한 연구를 통하여 서비스 안전성과 고객만족에 대한 상호관계를 분석하는 연구가 필요하다고 판단된다.
Recently, stable development of China's economy has provided a huge market area in the logistics industry. China is the development of third-party logistics company fell short compared to developed countries, and by the lack of openness of the corporate culture is difficult for logistics. This paper examines the relations of Company capacity factor, service level, and business performance. Based on the analysis of one hundred fifty cases in China’ 3PL company, through structural equation model, the following results were found. First, the information capacity and standardization capacity factor positively affects service level factor. Secondly, the service level enhanced implementation positively not affects business performance. Thirdly, information capacity and standardization capacity factor positively affect business performance. However, to determine the future status of China's basic transportation service levels, in addition to the services of warehouse distribution, processing and logistics information service deems such additional services through research on safety and customer service necessary to analyze the correlation.
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