우리나라 도시 로고의 특성 및 효과 탐색 연구Examining the Characteristics of City Logos and Individuals' Cognitive, Affective, and Behavioral Responses to the City Logos
- Authors
- 홍혜현; 김주원
- Issue Date
- 2014
- Keywords
- 도시 로고; CI 전략; 로고 평가; 도시 정체성; 도시 브랜딩; city logos; CI strategy; logo evaluation; city identity; city branding
- Citation
- 지방행정연구, v.28, no.4, pp 255 - 281
- Pages
- 27
- Journal Title
- 지방행정연구
- Volume
- 28
- Number
- 4
- Start Page
- 255
- End Page
- 281
- URI
- https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/12765
- DOI
- 10.22783/krila.2014.28.4.255
- ISSN
- 1225-6587
- Abstract
- 그동안 도시 홍보 및 CI 전략 차원에서 도시 로고 사용이 보편화된 데 비해, 이에 대한학문적 관심은 매우 부족했었다. 본 연구에서는 일차적으로 우리나라 시・군 단위의 162개도시 로고를 수집하여 세 가지로 유형화(상징형, 아이콘・인덱스형, 타이포그래피형)하였는데, 추상적인 성격의 ‘상징형 로고’가 상당 수(약 40%) 발견되었다. 특정 대상을 형상화한‘인덱스/아이콘형 로고’(약 52%)의 경우 대부분 산, 바다/강, 해 등 자연을 형상화하여 유사성이 매우 높음을 알 수 있었다. 또한 로고 유형에 따른 수용자의 인지적・감정적・행동적반응을 측정하여 로고의 효과를 탐색한 결과, 각 반응에 있어 로고 유형별 차이가 발견되었으며 특히 상징형 로고가 다른 유형에 비해 전반적으로 부정적인 효과를 보이는 것으로나타났다. 구체적인 연구 결과를 바탕으로, 우리나라 도시 로고의 잠재적인 문제점을 파악하고 향후 도시 로고 제작 및 활용 시 고려해야 할 사항들에 대해 논의하였다.
The purpose of this study is to examine the visual characteristics of logos in South Korean cities and to investigate individuals' cognitive, affective, and behavioral responses to the city logos. As a major visual symbol representing the city's identity, a city logo is often presented in various channels and vehicles. An analysis of 162 city logos showed that the amount of city logos in the iconic/indexical mode (53%) was larger than those in the symbolic mode (40%) although the number of symbolic logos was not ignorable. A huge similarity was found because the vast majority of iconic/indexical logos represented the natural objects, such as mountain, river/sea, and the sun, which blurred the city's own characteristics and identity. Depending on the three logo types (symbolic, iconic/indexical, and typographical), individuals' responses (e.g., correct recognition, affection, intention to visit the city, etc.) were analyzed. Based on the results, a guideline for and insights into the effective use of city logos are discussed.
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