Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

교사 사기 구성요인 탐색 및 수준 차이 분석 연구An Analysis of the Components and the Differences in the Level of Teachers’ Morale

Authors
박병선김이경
Issue Date
Jan-2014
Publisher
한국교원교육학회
Keywords
교사 사기; 사기 구성요인; 초·중학교 교사; 교원정책; teachers' morale; component of morale; elementary and secondary school teachers; teacher policy
Citation
한국교원교육연구, v.31, no.4, pp 321 - 343
Pages
23
Journal Title
한국교원교육연구
Volume
31
Number
4
Start Page
321
End Page
343
URI
https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/12959
DOI
10.24211/tjkte.2014.31.4.321
ISSN
1738-7256
Abstract
교사들의 사기는 교사의 직무만족뿐만 아니라 학교 조직 전체의 효과성과도 직결되는 중요한 개념임에도 불구하고 우리나라 현실을 반영하여 교사 사기 자체를 연구 주제로 삼아 학술적으로 규명하려는 노력은 상대적으로 부족하였다. 이러한 문제 인식에서 본 연구는 교사 사기 구성 요인을 탐색하고, 교사들의 배경 변인에 따라 사기 수준에 차이가 있는지를 분석할 목적으로 수행되었다. 연구 목적을 달성하기 위해 온라인 설문조사를 통하여 수집한 초·중등학교 교사 총7,830명의 자료를 토대로 요인분석을 통해 사기 구성요인을 도출하고, 교사들의 개인적 배경과, 근무학교 배경변인에 따른 차이를 t-검증과 ANOVA 검증을 통해 분석하였다. 연구 결과, 교사 사기 구성요인은 교장 리더십 효과성, 교직활동이 주는 보람, 경제적 보상, 교육적 지위, 사회적 지위와 인정, 동료교사 협력 및 지원, 직무부담 및 스트레스 등 7개로 분석되었다. 교사들의 전반적인 사기 수준은 보통 정도로 나타났으나, 교사들의 사기 수준은 개인적 배경과 근무학교 특성에 따라 통계적으로 유의한 차이가 있는 것으로 밝혀졌다. 본 연구 결과를 토대로 사기 수준이 특별히 낮은 집단의 사기 진작을 위한 정책적 시사점을 도출하여 제시하였다.
Teacher morale is an significant factor influencing teachers’ job satisfaction and organizational effectiveness. Despite the importance, the effort to analyze the phenomena of teacher morale in a Korean setting in a more academic way has been relatively neglected. This study seeks to analyze major components of teacher morale through which at risk groups of teachers can be identified for more intimate policy intervention. On-line survey of 7,830 elementary and secondary school teachers reveals that teacher morale is composed of seven major factors such as effectiveness of principal leadership, satisfaction on the teaching job, financial reward, educational status, social status and recognition, peer teachers' cooperation and trust, and workloads and stress. The general level of teacher morale is not too low; however, the teacher morale associated with the factors which are external to education such as workload and stress, social status and recognition, and financial reward tends to be lower. It is also found that the level of teacher morale showed statistically significant differences based on both personal backgrounds and school characteristics. The morale of male teachers, teachers with higher education degree, non-homeroom teachers, and lay teachers is lower than their counterpart. Those teachers work at private schools, secondary schools, schools in midium cities also show lower morale. Based on the findings, policy recommendations to raise the morale of teachers at risk are suggested.
Files in This Item
Go to Link
Appears in
Collections
College of Education > ETC > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Kim, Ee Gyeong photo

Kim, Ee Gyeong
사범대학 (교육학과)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE