Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

행위자 없는 무대 ‘슈티프터의 사물들’의 역치적(閾値的) 매체성 -리미널리티 개념을 바탕으로 본 하이너 괴벨스의 무대-

Authors
백영주
Issue Date
2014
Publisher
한국기초조형학회
Keywords
무대; 공연; 매체성; 관객성; 구성; 상황; 리미널리티; 커뮤니타스; 숭고; 기술; stage; performance; situation; composition; mediality spectatorship; liminality; sublime; technology
Citation
기초조형학연구, v.15, no.3, pp 127 - 138
Pages
12
Journal Title
기초조형학연구
Volume
15
Number
3
Start Page
127
End Page
138
URI
https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/13438
ISSN
1598-8635
Abstract
음악계와 공연계를 가로질러온 하이너 괴벨스(Heiner Goebbels)는 작곡, 극작, 시노그래피, 연출 과정의 통합화를 통해 무대를 구성해 왔다. 관계적 배치(com-position)로서의 무대는 작곡을 통해 시각화되며, 공감각적 환경으로서 구축된다. 음악극『슈티프터의 사물들』에서 행위자의 몸은 프로그램 된 무대장치와 기계적 효과로써 대체됨으로써, 무대라는 공간구성체가 단독으로 관객 앞에 전면 배치된다. 여기서 'performing'의 주체는 소리이미지를 생산하는 ‘사물-기계’이며, ‘playing'은 ‘기계적 재생’을 의미한다. 이러한 무대상황은 역치성(liminality)의 연출을 통해, 현실구조에서 압제되며 잠재되어 있던 것들을 전면으로 출몰시켜 숭고의(subliminal) 경험을 여는 계기로서 설정된다. 이는 공연이라는 통념의 핵심인 행위자의 부재라는 역설을 통해 실현되며, 이에 따라 무대 위 행위자의 몸을 축으로 작동해왔던 극장의 질서체계와 위치관계는 와해된다. 극장 관행과 내규로부터 해방된『슈티프터의 사물들』은 정확히 그 무엇도 아닌 한시적 상황으로서, 관객은 위계를 풀고 새로운 관계태(關係態)를 만들어가는 과정에 동참하게 된다. 여기서 잠재성과 현실의 ‘사이’를 잇는 관계 가능성은 횡적으로 열려있기에 비결정적이며, 다른 상태로 넘어갈 것이라는 잠정태(暫定態)임으로 무대는 ‘결과’가 아닌 ‘변화’를 매개한다. 이는 즉, 이성적 인과 관계로서 규정되는 배타적 사실이 아니라 포용적 과정이기 때문에, 여기서 공연이라는 매체는 생장(生長의 개념으로서 이해된다.
Crossing over the line between the music and the theater practice, Heiner Goebbels has constructed sonic-scape on stage by integrating the process of composition, play-writing, scenography and directing. In 『Stifters Dinge』, Goebbels substitutes a performer’s body with the ‘mechanical things’ which produces kinetic effects and place them in front line. In the absence of a human, ‘things’ which comprised of performative objects as signifiers of human presence mechanically reproduce the choreographed movements, sounds and images. The stage as a self-contained multimedia installation is constructed as a sensorium-machine. By staging the liminal situation Goebbels attempts to bring out the sublime experience, unlocking the potentiality of the performance as medium: this is paradoxically actualized through the omitting of ‘the most important’. Emancipated from the institutional conventions, the pre-conceived notion of theatre medium dissolves, accordingly the notion of what theater stage should be undetermined and spectators are invited to its re-organizational process. In between the reality and potentiality, the possible formation variables of theater remain in the forever state of becoming.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Arts > ETC > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Baik, Young Ju photo

Baik, Young Ju
예술대학 (공간연출)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE