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디자이너 역량 요인 도출 및 디자이너- 협업자간 중요도 인식 차이 분석

Authors
권혁인이재화
Issue Date
Dec-2014
Publisher
한국디자인학회
Keywords
디자이너 역량; 디자인 역량; 역량 모델; 역량 이론; 역량 요인; 역량 강화; 인적 자원; 디자인 인력; 협업; 직무수행; 인사 관리; Competency; Competence; Designer’s Competency; Design Competency; Competency Model; Competency Theory; Competency Factor; Human Resources; Personnel Management
Citation
디자인학연구, v.27, no.1, pp 219 - 237
Pages
19
Journal Title
디자인학연구
Volume
27
Number
1
Start Page
219
End Page
237
URI
https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/13712
DOI
10.15187/adr.2014.02.109.1.219
ISSN
1226-8046
2288-2987
Abstract
연구배경 본 연구는 디자인 분야의 변화된 위상과 확장된 범위를 반영한 디자이너의 필요 역량 요인을 도출하고, 디자이너 및 협업자들 (디자이너들과 같이 협업하는 이해관계자들: 예_CEO, 관리자, 마케터, 기술자 등)이 인식하는 중요한 역량이 무엇인지 확인해, 그 인식의 격차가 존재하는지를 알아보는데 목적이 있다. 연구방법 ‘디자이너 역량 요인 도출’ 및 ‘디자이너와 협업자간 디자이너 역량 요인의 중요도도출 및 인식 차이 확인’을 Proposition으로 설정하고, 2회에 걸쳐 설문조사를 실시하여 연구 결과를 도출하였다. 1차 설문조사는 디자이너 역량 요인을 도출하기 위한 것으로, 전문가대상 ‘In-depth interview(심층면접법)'와 개방형 설문을 병행 실시하여 이를 텍스트 분석하였다. 2차 설문조사는 디자이너 필요 역량에 대해 디자이너와 협업자간 인식차이를 확인하기위한 것으로, 디자이너와 협업자를 분리하여 폐쇄형 설문을 실시, T-test를 통해 검증하였다. 연구결과 분석 결과, 디자이너 역량 요인은 공통역량(9개), 직무수행역량 (12개), 리더십역량(7개)으로 총 28개의 주요 역량 요인이 도출되었다. 또한 중요도 분석 결과 역량 요인 28개에서 디자이너와 협업자 모두 전체 역량이 중요하다고 인식하는 것으로 나타났으며, 두 집단 간 중요도의 인식 차이는 전반적으로 크게 나타나지 않으나 일부 역량 요인에서 존재하는것으로 확인되었다. 디자이너의 경우, 모든 역량을 고르게 중요하게 생각하고 있는 반면, 협업자는 직무수행역량을 중요하게 생각하여, 고전적 의미(제품의 심미성 창조 등)의 디자이너역량에 머물러 있는 것으로 확인되었다. 결론 본 연구는 디자이너가 갖추어야 하는 역량 요인 28개-공통역량 (9개), 직무수행역량(12개), 리더십역량(7개)-를 도출한 것에 의의가 있으며, 또한 디자이너와 협업자 모두에서디자이너가 갖추어야하는 역량에 대한 인식차이가 크게는 없으나, 협업자의 디자이너 역량인식이 고전적 의미에 머물러 있음을 확인한데 그 의미가 있다.
Background The purpose of this study is two-fold: first, to develop designers’competency factors considering the shifted status and extended bounds of the designfield; and, second, to analyze the differences in recognition about the competencybetween designers and coworkers (stakeholders working with designers, ex. CEO,manager, marketer, engineer, etc.) by verifying core competency which designers andcoworkers recognize. Methods The results of this study are deducted by two surveys with set ‘developingdesigners’ competency factors’ and ‘analyzing the differences in recognition betweendesigners and coworkers’ as a proposition. In the primary survey for developing designers’competency factors, after the in-depth interview and open questionnaires were completedby experts, the results were analyzed by text analysis. In the secondary survey for thedifferences in recognition about the competency between designers and coworkers, closedquestionnaires were conducted for each designer and coworker, and the results wereverified by T-test. Results The findings of this study are as follows : 1) designers’ competency factors arecomposed of nine common competencies, twelve job competencies, and seven leadershipcompetencies, 2) both designers and coworkers consider every factor important, 3) thereare no significant differences in recognition about the relative importance of designers’competency factors between designers and coworkers except for a few factors, and 4)coworkers attach a little more importance to job competencies than others and haveclassical recognition of designers’ competency (creating the esthetics of products), whiledesigners consider every factor equally important. Conclusion The meanings of this study are developing twenty-eight competencyfactors for designers and verifying that there are no significant differences in recognitionabout the relative importance of designers’ competency factors between designers andcoworkers beyond the finding that. Coworkers’ recognition of designers’ competency isstill classical.
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경영경제대학 (경영학부(서울))
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