사이버대학에서 이러닝콘텐츠 사용자 인터페이스의 질 개선을 위한 사용성 평가연구open accessA Usability Evaluation Study for Improving the Quality of e-Learning Contents User Interface in a Cyber University
- Authors
- 심화영; 송해덕
- Issue Date
- Jan-2014
- Publisher
- 한국컴퓨터교육학회
- Keywords
- 사이버대학; 이러닝 콘텐츠; 사용성 평가; 사용자인터페이스; 설계요소; Cyber University; E-learning Contents; User Interface; Usability; Design Elements
- Citation
- 컴퓨터교육학회 논문지, v.17, no.1, pp 13 - 23
- Pages
- 11
- Journal Title
- 컴퓨터교육학회 논문지
- Volume
- 17
- Number
- 1
- Start Page
- 13
- End Page
- 23
- URI
- https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/13750
- DOI
- 10.32431/kace.2014.17.1.002
- ISSN
- 1598-5016
2733-9785
- Abstract
- 사이버대학에서 이러닝 코스개발과정에서 질 관리를 위하여 고려할 핵심적인 사항중의 하나는 콘텐츠의 사용자 인터페이스(User Interface)이다. 사용자 인터페이스는 학습자가 불편 없이 효율적이고 사용하기 쉽게 설계 될수록 학습자의 학습을 도울 수 있다는 점에서 중요성을 갖는다. 사용자 인터페이스의 사용성의 중요성에도 불구하고, 사용성 설계요소관점에서 이러닝 콘텐츠 UI를 평가한 연구들은 거의 없는 실정이다. 따라서 본 연구의 목적은 사용성 관점에서 이러닝 콘텐츠 사용자 인터페이스 설계 시 고려해야 할 요소들을 탐색하는데 있다. 이를 위하여 서울소재 OO사이버대학의 이러닝 콘텐츠에 대하여 사용성 평가를 실시하여 사용자관점에서 이러닝 콘텐츠의 질 관리 개선을 위한 시사점을 제안하고자 한다.
In the process of development the e-learning course at Cyber University, one important factor to be considered for the effective e-learning contents is the User Interface(UI) of the e-Learning content platform. The User Interface is important because the well-designed UI can help students to perform effectively and easily learning activities. Despite the importance of the usability, few attempts have been carried out to design the e-learning contents UI from the usability perspectives. Thus, the purpose of this study is to explore the usability design elements for the e-learning contents UI. For this purpose, a usability evaluation study on the e-learning contents UI of a cyber university at Seoul was conducted. Implications for the improvement of the current e-Learning contents UI was presented.
- Files in This Item
-
- Appears in
Collections - ETC > 1. Journal Articles
Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.