Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

미국 교육장 임용정책의 특징과 시사점Preparing, Selecting, and Evaluating American Superintendents: Realities and Implications

Authors
김이경박병선
Issue Date
Jul-2013
Publisher
한국교육행정학회
Keywords
superintendent preparation; selection; evaluation; American superintendent; 교육장 양성 및 자격; 교육장 선발; 교육장 평가; 미국의 교육장
Citation
교육행정학연구, v.31, no.2, pp 257 - 278
Pages
22
Journal Title
교육행정학연구
Volume
31
Number
2
Start Page
257
End Page
278
URI
https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/19710
ISSN
1226-8755
Abstract
본 연구는 교육지원청이 시대적 변화와 학교의 요구에 부응하는 역할과 기능을 성공적으로 수행하기 위해서는 교육장의 리더십이 중요하다는 인식하에, 교육장 임용제도 개선에 시사점을 줄 수 있을 것으로 판단된 미국의 교육장 임용정책의 특성을 분석하는 데 그 목적이 있다. 연구 목적을 달성하기 위해, 문헌 분석 방법을 활용하여 미국 교육장 임용정책을 임용 전, 선발, 임용 후 단계로 구분한 후, 각 단계의 주요 정책을 중심으로 실태를 분석하고, 특성에 대한 논의를 바탕으로 우리나라 교육장 임용제도 개선을 위한 시사점을 도출하였다. 연구 결과, 첫째, 미국의 교육장들은 임용 전에 전문양성과정을 거쳐야 하고 주정부가 교부하는 자격증을 취득하여야 하는 바, 이는 교육장직이 전문직주의를 표방한다는 특성을 지닌다. 둘째, 미국의 교육장들은 공모제 방식으로 선발되며, 후보자에 대한 광범위한 모집, 면접, 공개토론회 등의 절차를 거쳐 선발의 공정성 및 투명성, 주민참여를 보장한다. 셋째, 미국의 교육장들은 한 교육구에 평균 5년 정도 재직하며, 40대에 입직하여 57~8세에 퇴직하기까지 17~18년간 봉직하는 동안 주기적으로 교육위원회의 평가를 받는데, 이는 업무수행의 전문성과 책무성을 담보하기 위함이다. 이상의 미국 사례 분석 결과를 바탕으로 하여 우리나라 교육장의 양성과 자격, 선발 방법 및 절차, 임기 및 평가 등의 개선에 주는 정책적 시사점을 도출하여 제시하였다.
Since the reform of the Office of Education in 2010, the leadership of superintendents has become an important topic in Korea. The purpose of the study is to analyze the realities of American superintendents to draw implications for Korea. Those policies guiding the employment of American superintendents are analyzed through the stages of pre-service, selection, and in-service. Analyses show that American superintendents have to complete professional pre-service programs leading them to acquiring superintendent license. Second, American superintendents are selected through open and competitive measures, which includes candidate search, interview, and open forum to examine the qualification and competency of the candidates. Transparency and objectivity, as well as citizen participation are major values sought by the Board of Education during the selection process. Finally, American superintendents tend to serve an average of 5 years in one school district up to a total of 17~18 years in three school districts. Their performance level is evaluated on a regular basis, which is intended to promote professional growth along with accountability. Based on the findings, a few policy implications were drawn, which could provide lessons for the reform of superintendent employment policy in Korea.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Education > ETC > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Kim, Ee Gyeong photo

Kim, Ee Gyeong
사범대학 (교육학과)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE