Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

한국 만 6세의 상위 마음이론 발달 양상 및 증거성 추론 능력과의 관련성 탐색Development of understanding others’ complex mental states in Korean 6-year-olds and its relation to evidential reasoning abilities

Authors
김수진최영은
Issue Date
Dec-2018
Publisher
한국심리학회 산하 한국발달심리학회
Keywords
Second-order theory of mind; Interpretive theory of mind; evidential reasoning; higher-level theory of mind; development; 이차순위 마음이론; 해석적 마음이론; 증거성 추론; 상위 마음이론 능력; 발달
Citation
한국심리학회지: 발달, v.31, no.4, pp 81 - 98
Pages
18
Journal Title
한국심리학회지: 발달
Volume
31
Number
4
Start Page
81
End Page
98
URI
https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/2336
DOI
10.35574/KJDP.2018.12.31.4.81
ISSN
1229-0718
Abstract
틀린 믿음 과제로 측정하는 마음이론의 기본적 능력은 대체로 문화 보편적으로 4-5세경에 발달한다고 보고되었고, 이러한 결과는 한국에서도 유사하게 보고되어왔다. 이에 비해 보다 고차원적인 마음이론 능력의 발달 양상에 대한 연구는 상대적으로 많지 않았다. 본 연구에서는 상위 마음이론 능력을 검토하는데 주로 사용되는 이차순위 마음이론과 해석적 마음이론의 발달을 한국의 만 6세 아동을 중심으로 살펴보고, 이 두 능력이 정보의 출처에 따른 확실성을 판단하는 증거성 추론 능력과도 관련성을 보이는지 검토하였다. 그 결과 이차순위 틀린 믿음 과제에 대해서는 우연 수준보다 낮은 수행을 보여, 이 시기 한국 아동들이 이차순위 마음이론 이해에는 어려움을 가지는 것으로 나타났다. 해석적 마음이론 과제의 경우 이에 대한 이해 및 판단은 가능하지만, 자신의 판단에 대한 이유를 적절히 설명하는 것에는 어려움을 보이는 것으로 나타났다. 즉 해석적 마음이론 능력이 완전한 수준은 아니지만, 일부 발달된 것이라 할 수 있다. 또 이차순위 마음이론, 해석적 마음이론과 증거성 추론 능력 간의 상관 분석 결과, 증거성 추론 능력이 이차순위 마음이론 능력, 해석적 마음이론 능력과 유의한 정적 상관을 보이는 것으로 나타났다. 본 연구의 결과를 종합해 볼 때, 한국 만 6세 아동들의 경우 이차순위 마음이론 발달에 앞서 해석적 마음이론 능력이 일부 발달된 것으로 보이며, 이러한 상위 마음이론 능력의 발달이 증거성 추론 능력 발달과 관련되어 있을 가능성도 보인다.
The present study investigated the development of second-order theory of mind and interpretive theory of mind in Korean 6-year-olds and also examined whether these two abilities are related to evidential reasoning abilities. The results showed that, overall, Korean 6-year-olds performed lower than chance level on the second-order false-belief task, suggesting it is still developing at this age. In the interpretive theory of mind task, performance was relatively good, although children still had difficulty explicitly explaining their reasons behind their choices. Individual differences in the second-order theory of mind scores showed a positive association with the differences in evidential reasoning abilities. Individual differences in interpretive theory of mind abilities also showed a positive association. These results suggest that skills that require representing and computing diverse and complex mental states develop in parallel, or perhaps the second-order theory of mind and interpretive theory of mind abilities might underlie the development of the abilities to reason about the certainty of information obtained and reported from different sources.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Social Sciences > Department of Psychology > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Choi, Young On photo

Choi, Young On
사회과학대학 (심리학과)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE