Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

Harun Farocki’s Video Installations -Working with the Ambivalences of the Post-cinematic Conditions-하룬 파로키의 비디오 설치작품-포스트-시네마 조건의 양가성과 작업하기-

Authors
김지훈
Issue Date
2018
Publisher
한양대학교 현대영화연구소
Keywords
하룬 파로키; 비디오 설치작품; 포스트-시네마 조건; 소프트 몽타주; 가동적 이미지; Harun Farocki; video installation; post-cinematic conditions; soft montage; operational image
Citation
현대영화연구, v.14, no.4, pp 7 - 48
Pages
42
Journal Title
현대영화연구
Volume
14
Number
4
Start Page
7
End Page
48
URI
https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/2377
DOI
10.15751/cofis.2018.14.4.7
ISSN
1975-5082
Abstract
This paper argues that Harun Farocki’s video installations result from his working with the ambivalences of the post-cinematic conditions. The first ambivalence is that the installations inherit the critical projects and aesthetic procedures of Farocki’s theater-based experimental documentary and essay film on the one hand while restructuring them in response to the new technical and experiential parameters of media installations in the gallery on the other. Farocki’s idea of ‘soft montage’ and his application of it to his video installations can be viewed as dealing with this ambivalence derived from the ‘relocation of cinema’ or ‘cinema of exhibition.’ The second ambivalence is that the electronic and digital images that Farocki’s installation investigate partly retain the conventions of photography and film on the one hand, but they construct a new mode of perception and a new world picture irreducible to the perception and representational paradigm of photography and film on the other. Examining the ways in which Farocki’s video installations perform the analysis and critique of these images, this paper demonstrates how they are predicated upon his concept of the ‘operational image’ as a set of images produced and circulated for specific functions and uses (thus devoid of the aesthetic and contemplative values in the photographic and cinematic imagery) in the post-cinematic conditions. Working with these two ambivalences of the post-cinematic conditions, Farocki’s video installations maintain his media-archaeological stance toward the origin of cinema while intervening in the operational images. This adds up to another ambivalence of the post-cinematic conditions that underlies his installation pieces.
이 논문은 하룬 파로키의 비디오 설치작품이 포스트-시네마 조건의 여러 양가성과 작업한 결과임을 주장한다. 첫 번째 포스트-시네마 조건의 양가성은 파로키의 비디오 설치작품이 한편으로는 그가 영화관 기반의 작품부터 발전시킨 실험적 다큐멘터리 및 에세이 영화의 비평적 기획과 미학적 절차를 계승하면서도 이를 전시 공간의 미디어 설치작품이라는 포맷이 부여하는 새로운 기술적, 경험적 변수에 맞게 변화시켰음을 뜻한다. 이 논문의 전반부는 ‘영화의 이주’ 또는 ‘전시의 영화’의 맥락으로 설명될 수 이러한 양가성울 그가 비디오 설치작품에 적용한 미학적 절차인 ‘소프트 몽타주(soft montage)’의 개념과 적용을 통해 살펴본다. 두 번째 포스트-시네마 조건의 양가성은 그의 비디오 설치작품이 탐구하는 전자 및 디지털 이미지가 한편으로는 사진 및 영화의 관습을 일정 부분 계승하면서도 다른 한편으로는 사진 및 영화의 지각과 재현 체계로 환원되지 않는 새로운 응시와 세계를 구성한다는 점이다. 이 논문의 후반부는 파로키의 설치작품이 포스트-시네마 조건에서 특정한 목적과 기능을 위해 생산되고 순환되는 (따라서 사진과 영화의 미학적, 관조적 가치가 결여된) 이러한 이미지에 대한 분석과 비평을 수행한다는 점을 그가 제시한 ‘가동적 이미지(operational image)’ 개념과의 연관을 통해 밝힌다. 포스트-시네마 조건의 이 두 양가성과 작업하는 가운데 파로키의 비디오 설치작품은 가동적 이미지에 개입하면서도 영화의 기원으로 돌아가는 미디어 고고학적 자세를 취하는데, 이는 그의 작품에 내재된 포스트-시네마 조건의 또 다른 양가성을 이룬다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Arts > ETC > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Kim, Ji Hoon photo

Kim, Ji Hoon
예술대학 (영화)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE