Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

학교폭력에 관한 뉴스프레임 연구A Study on the News Frame of School Violence

Authors
문성호윤동엽
Issue Date
2011
Publisher
미래를 여는 청소년학회
Keywords
school violence; news frame; school violence; news frame; 학교폭력; 뉴스프레임
Citation
미래청소년학회지, v.8, no.1, pp 87 - 109
Pages
23
Journal Title
미래청소년학회지
Volume
8
Number
1
Start Page
87
End Page
109
URI
https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/26105
ISSN
1738-4753
Abstract
본 연구에서는 학교폭력에 관한 언론의 보도방식과 영향을 분석하고자 하였다. 이를 위해 조선일보, 동아일보, 그리고 중앙일보에 2004년 1월부터 2010년 11월까지 실린 학교폭력 관련 기사 212개를 대상으로 기사의 형식 및 내용을 분석하였다. 연구결과에 의하면, 학교폭력 관련 기사들 대부분은 피상적으로 작성되어 있었고, 문제 중심적 접근과 개별적 접근을 취하고 있었다. 피상적 접근은 기사에 대한 독자의 심층적이고 비판적 생각을 가로막을 수 있고, 문제 중심적 접근과 개별적 접근은 피상성을 강화하는 한편 학교폭력에 대한 사람들의 공포심을 자극할 수 있다. 내용분석을 통해 나온 네 가지 프레임은 이러한 결과를 뒷받침한다. 학교폭력에 관한 언론보도는 기사를 읽는 대중들에게 영향을 줄 수 있고 관점을 만들 수 있다는 것을 확인하였다.
This study examines how the print news media report on the problem of school violence. Based on a sample of news stories from Chosun Ilbo, Dong-A Ilbo, Chung-Ang Ilbo.(January 2004~November 2010, 212 articles), we analyzed format and content of articles. The majority of articles about school violence was written superficial, the problem-centered approach and the individual approach were taken. People can be interrupted in-depth and critical thinking by superficial approach of articles. Problem-centered approach and individual approach reinforce superficiality, and fuel fear to school violence. Four frames through content analysis support it. We identified that a newspaper articles on school violence can affect the public, and make perspective.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Social Sciences > ETC > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Moon, Sung Ho photo

Moon, Sung Ho
사회과학대학 (사회복지)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE