Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

입학전형 유형별 대학생활 적응 및 성과: 재학 기간 경과에 따른 변화University Students’ Adaptation and Achievements over Years Depending on Admission Types

Authors
이진화김윤경
Issue Date
2019
Publisher
인하대학교 교육연구소
Keywords
Admission type; Adaptation to college; University students’ achievements; Follow-up study; 입학전형; 대학생활 적응; 대학생활 성과; 추수 연구
Citation
교육문화연구, v.25, no.1, pp 317 - 338
Pages
22
Journal Title
교육문화연구
Volume
25
Number
1
Start Page
317
End Page
338
URI
https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/26535
DOI
10.24159/joec.2019.25.1.317
ISSN
1598-9283
Abstract
본 연구는 2014학년도 C 대학교 신입생을 대상으로, 대학생활 적응 및 성과에서 나타나는 입학전형별 차이에 중점을 둔 박상규, 송해덕, 김연경(2015)의 후속 연구의 일환으로 수행되었다. 유사 종단 연구 방식을 채택하여 2016년도에 3학년이 된 14학번 학생들을 대상으로, 대학생활 적응도, 학습과정 참여도, 핵심역량 향상도에 대한 인식을 조사하는 동일한 설문 조사를 시행하였고, 신입생 당시와 3학년 때의 결과를 비교 분석함으로써 재학 기간이 경과하면서 대학생활 적응 및 성과에서 입학전형별로 상이한 변화가 발생하였는지 알아보고자 하였다. 연구 결과, 첫째, 1학년 때에는 모든 구인에서 입학전형별 유의미한 차이가 나타나지 않았으나, 3학년 때에는 학습과정 참여도의 하위 요인인 능동적·협동적 학습에서 유의미한 차이가 발견되었고, 입학사정관 전형으로 입학한 학생들이 정시 전형으로 입학한 학생들보다 능동적·협동적 학습에 더 활발하게 참여하고 있는 것으로 나타났다. 둘째, 각 입학전형 내에서 1학년과 3학년의 적응 및 성과에 변화가 있었는지를 분석한 결과, 대학생활 적응도를 나타내는 모든 요인에서는 학년 간 유의미한 차이가 없었고, 학습과정 참여도 하위 요인인 교수와 학생 교류, 지적활동, 능동적·협동적 학습, 교우관계 측면에서 유의미한 증감이 입학사정관, 수시일반 전형을 중심으로 발견되었다. 핵심역량 향상도 측면에서는 개인 내적 역량 향상도에서 수시일반과 정시 집단의 인식이 유의미하게 증가한 것으로 나타났다. 이러한 결과는 입학전형에 따른 대학 적응 및 성과의 차이가 재학 기간 동안 장기간에 걸쳐 나타날 수 있음을 보여주며, 종단 연구 방식의 추수 연구의 필요성을 확인해 준다.
This study aims to investigate if there are any differences in university students’ adaptation to college and their performance 1) depending on college admission types (admission officer system, rolling admission, special admission, and regular admission) and 2) over years (Year 1 vs. Year 3). The same questionnaire survey was conducted to the same cohort of students in 2014 and 2016. In November 2014, a total of 277 freshmen in C university participated in the survey. In November 2016, 399 juniors who had entered the university in 2014 took part in the survey. The collected data were analyzed by using one-way ANOVAs and independent samples t-tests. The findings indicated that there were no significant differences in the freshmen’s adaptation and performance depending on admission types. However, as for juniors, a statistically significant difference was found in the extent of participating in active and collaborative learning between the students from the admission officer system and those from the regular admission, with the former showing a higher level. When Year 1 and Year 3 were compared within each admission type, the level of interaction between professors and students was found to be significantly enhanced in all the admission types except for the regular admission. The levels of intellectual activities, active and collaborative learning, and peer relationship decreased over the years among the students from the admission officer system, the rolling admission, and the special admission types. Finally, perceived enhancement of internal competence was found to be higher among the students from the rolling and special admissions. This study has shown that each admission type has its own strength and weakness and it is worthwhile to examine the differences in the students accepted from different admission types from a long-term perspective.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Education > Department of English Education > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Lee, Jin-Hwa photo

Lee, Jin-Hwa
사범대학 (영어교육과)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE