Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

온라인 쇼핑몰 반품 배송비에 대한 보험 활용이 고객 재구매의도에 미치는 영향A Study on the Effect of Using Return Delivery Price Insurance on the Customer's Interchange Intent in the Online Shopping Center

Authors
리우위멍김현중박근식
Issue Date
2019
Publisher
한국통상정보학회
Keywords
Online shopping; Return shipping insurance; Return; Insurance; Repurchase intent; 온라인 쇼핑; 반품 배송비 보험; 반품; 보험; 재구매의도
Citation
통상정보연구, v.21, no.1, pp 35 - 60
Pages
26
Journal Title
통상정보연구
Volume
21
Number
1
Start Page
35
End Page
60
URI
https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/27086
DOI
10.15798/kaici.2019.21.1.35
ISSN
1598-7604
Abstract
본 연구에서 온라인 쇼핑몰을 중심으로 최근 온라인 쇼핑몰에서 인기가 많은 반품 배송비 보험을연구대상으로 하고 선행연구를 통하여 평가요인을 도출하여 반품 배송비 보험의 활용이 고객 재구매의도에 어떠한 영향을 미치는지를 분석하고자 한다. 본 연구는 반품 배송비 보험의 활용이 고객 재구매 의도에 미친 영향의 시사점과 반품 배송비 보험의 향후 연구 방향을 제안하는 것을 목적으로 한다. 연구를 위해 온라인 쇼핑몰을 이용한 적이 있는 소비자를 대상으로 하여 설문을 실시하였고, 유효한설문지 총 253부 분석에 사용하였으며 통계 분석을 위해 SPSS v22.0을 이용하였다. 반품 배송비 보험서비스품질 요인과 재구매의도 요인으로 총 6개 변수 ‘확신성’, ‘신뢰성’, ‘적시성’, ‘공감성’, ‘경제성’를선택하여 분석을 실시하였다. 그 외에 인구통계학적 특성과 기술통계분석에 속해있는 교차분석을 하였다. 설문지의 신뢰도과 타당성을 검증하기 위해 신뢰도 분석과 요인분석을 하였으며 변수 간의 상관관계를 파악하기 위해 상관관계 분석을 하고 가설검증을 하기 위해서 회귀분석을 하였다. 반품 배송비보험이 활용되므로 소비자가 온라인 쇼핑몰에서 재구매의도를 높이기 위해서는 보험 서비스품질 요인중인 ‘공감성’과 ‘적시성’과 관련된 평가 수치를 높여야 할 필요가 있는 것으로 보인다.
In this study, the study focuses on the recent online shopping mall based on the online shopping mall, and the analysis on the effect of using the return shipping insurance on the purpose of using the return shipping insurance to derive the assessment factors through prior research. The purpose of this study is to suggest implications for the use of return shipping insurance on customer re-purchase intentions and future research on return shipping insurance. For the study, we conducted a survey of consumers who have used online shopping malls, used for a total of 253 copies of the questionnaire, and used SPSS v22.0 for statistical analysis. The analysis was conducted by selecting a total of six variables :‘assurance', ‘reliability', ‘timely', ‘empathy' and ‘economic' for quality factors of return delivery insurance service and purpose of purchase. In addition, cross-examination was performed in the demographic characteristics and technical statistical analysis. To verify the reliability and validity of the questionnaire, reliability analysis and factor analysis were performed, and correlation and hypothesis analysis were performed to identify the correlation between variables. Therefore, since return shipping insurance is utilized, consumers need to increase their assessment numbers related to ‘empathy' and ‘timely', which are factors of insurance service quality, in order to enhance their willingness to repurchase in online shopping malls.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Business & Economics > Department of International Logistics > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Park, Keun Sik photo

Park, Keun Sik
경영경제대학 (국제물류 학과)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE