Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

초과통근분석을 위한 도시 공간적 경계 설정에 관한 연구open accessAnalysis of Setting Up City Boundaries for the Estimation of Excess Commuting

Authors
마강래김동호추상호
Issue Date
Sep-2011
Publisher
국토연구원
Keywords
Excess Commuting; Commuting Travel; Monocentric Urban Model; Polycentric Urban Model; 초과통근; 통근통행; 단일중심도시모형; 다중심도시모형
Citation
국토연구, v.70, pp 139 - 149
Pages
11
Journal Title
국토연구
Volume
70
Start Page
139
End Page
149
URI
https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/27507
DOI
10.15793/kspr.2011.70..008
ISSN
1229-8638
Abstract
본 연구는 연구대상 지역에 대한 상이한 경계설정에 의한 초과통근량의 변동 원인을 도시경제 모형을 통해 설명하고 안정적인 지표산정을 위한 방안을 제시함으로써, 초과통근량 추정기법의 신뢰성 제고에 관한 논의를 목적으로 했다. 이를 위해 본 연구에서는 먼저 선형계획방법을 이용한 초과통근의 기본개념과 서로 다른 공간적 분석 단위의 설정에서 발생하는 초과통근 추정치의 민감성에 관한 기존의 연구들을 검토했다. 이후 상이한 도시의 경계 설정 시 발생하는 초과통근량의 변동에 관한 실증분석을 통해 이 추정기법의 한계점 및 향후 발전방향에 관해 논의했다. 대구와 광주지역을 대상지역으로 한 실증분석에서는 연구대상 도시경계를 확대함에 따라 초과통근량에 미미한 변동이 있음이 확인되었다. 이 변동은 실제 평균통근거리와 수송문제(Transportation Problem)에 의해서 계산되는 최소화된 평균통근거리와의 관계에 따라 그 크기가 결정된다. 따라서 초과통근의 추정을 위한 도시경계 설정 시 발생하는 초과통근량의 변동을 외곽지역의 주거·고용 분포를 고려해야 하며, 이러한 공간적 분포는 도시 간 비교연구나 한 도시에 관한 시계열적 분석 시 더욱 중요하게 다루어져야 한다.
Excess commuting has been extensively examined over the past two and a half decades, but it has been argued in the previous research that the inconsistencies of spatial analysis zones could cause the variance in excess commuting estimates. This is related to the Modifiable Areal Unit Problem(MAUP) that addresses three main effects: (1) scale effect; (2) zoning effect; and (3) boundary effect. Among them, the first two effects have been investigated in the previous studies but the impact of the boundary on the results of excess commuting is still unknown. This study aims to explain how the position of city boundaries changes the estimation of excess commuting. A case study of the Daegu and Gwangju areas provides an ideal example for examining the subtle variations in the excess commuting estimates. The effects of changing city boundaries on the results of excess commuting are examined in relation to the discussion of monocentricity and polycentricity. Based on the results, this study argues that considerable variation in excess commuting in the previous literature needs to be understood in relation to different spatial structure and MAUP.
Files in This Item
Appears in
Collections
College of Social Sciences > Department of Urban Planning and Real Estate > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Ma, Kang-Rae photo

Ma, Kang-Rae
사회과학대학 (도시계획·부동산 학과)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE