Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

은유와 이미지를 통해 본유아교사의 다문화가정과 다문화교육에 대한 인식

Authors
남기원이수연
Issue Date
2018
Publisher
중앙대학교 문화콘텐츠기술연구원
Keywords
Metaphor; Image; Multicultural family; Multicultural education; Early childhood teacher; Perception; 은유; 이미지; 다문화교육; 다문화가정; 유아교사
Citation
다문화콘텐츠연구, no.27, pp 149 - 180
Pages
32
Journal Title
다문화콘텐츠연구
Number
27
Start Page
149
End Page
180
URI
https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/2930
DOI
10.15400/mccs.2018.04.27.05
ISSN
2092-5042
Abstract
본 연구는 서울과 경기지역의 유아교사 191명을 대상으로 유아교사의 다문화가정에 대한 인식을 점검하고 다문화교육에 대한 전반적인 이해를 탐구하는데 목적이 있다. 이를 위해 설정한 연구 문제는 다음과 같다. 첫째, 유아교사의 다문화 가정에 대한 인식은 어떠한가? 둘째, 유아교사의 다문화교육에 대한 인식은 어떠한가? 셋째, 유아교사의 다문화 가정에 대한 인식 유형에따른 다문화교육에 대한 인식은 어떠한가? 연구 문제 1과 2를 위해 연구대상자들의 언어적 은유를 자료로 수집하고, 연구문제 3을 위해 은유적 이미지를분석한 결과는 다음과 같다. 첫째, 유아교사는 다문화 가정에 대해 ‘다양성을가진 가정’ ‘우리와 공존하는 가정’ ‘우리사회의 동화에 어려움을 가진 가정’ ‘내재적 문제를 가진 가정’ ‘나와 다른 낯선 가정’ ‘창조적 문화를 창출하는가정’ ‘사회적 약자인 가정’ ‘특별한 가정’ 순으로 나타났다. 둘째, 유아교사는다문화교육에 대해 공존의 가치를 추구하는 교육, 다양성을 인정하는 교육, 필수적인 교육, 미래를 준비하는 교육, 실행하기 어려운 교육, 편견을 없애주는 교육, 내가 경험한 교육 순으로 인식하고 있었다. 셋째, 은유분석을 통해범주화된 다문화가정에 대한 긍정적 인식유형과 부정적 인식유형에 기반하여 다문화교육에 대한 이미지 분석한 결과 유아교사는 두 범주 모두에서다문화교육에 대해 긍정적 기대와 방향성을 가지고 있었다.
The purpose of this study is to examine the perception of early childhood teachers on the multicultural families and to explore the general understanding of multicultural education in 191 early childhood teachers in Seoul and Gyeonggi area. The research questions are as follows. First, what is the perception of early childhood teachers about multicultural families? Second, what is the perception of early childhood teachers about multicultural education? Third, what is the perception of multicultural education according to the recognition type? For the research questions 1 and 2, the linguistic metaphors of the subjects were collected and the metaphorical images were analyzed for the research question 3 as follows. First, the early childhood teachers were aware of multicultural families ‘ family with diversity’, ‘coexistent family with us’, ‘family with difficulties in assimilation of our society’, ‘family with inherent problems’, ‘unfamiliar family with me’, ‘weak family’, and ‘special family’. The early childhood teachers cognized the multiculture education that there were the education pursuing the value of coexistence, education to recognize diversity, essential education, preparation for the future, education that is difficult to execute, education for the elimination of prejudice, and an educational method for multiculture. Third, as a result of image analysis of multicultural education based on positive recognition type and negative recognition type for multicultural families categorized through metaphor analysis, early childhood teachers had positive expectations and direction about multicultural education in both categories.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Education > Department of Early Childhood Education > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Nam, Ki Won photo

Nam, Ki Won
사범대학 (유아교육과)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE