Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

물리 엔진에 관한 고찰 : 실시간 물리 기술을 중심으로A study on game physics engine focused on real time physics

Authors
하유종박경주
Issue Date
Jan-2009
Publisher
한국게임학회
Keywords
physics engine; game physics; physics-based animation
Citation
한국게임학회 논문지, v.9, no.5, pp 43 - 52
Pages
10
Journal Title
한국게임학회 논문지
Volume
9
Number
5
Start Page
43
End Page
52
URI
https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/33343
ISSN
1598-4540
2287-8211
Abstract
본 연구는 게임 물리 엔진을 실시간 물리 기술의 관점으로 고찰한다. 실시간 물리 기술이란 물리 시뮬레이션 기술을 게임에 적용하기 위해서 간략화 하는 기술을 말한다. 조사 대상으로 상용 물리 엔진인 Havok Physics SDK와 NVIDIA PhysX SDK를 선택하였고, 오픈 소스기반 물리 엔진인 ODE와 Bullet을 선택하였다. 그 결과 물리 엔진은 강체 역학, 변형체 시뮬레이션, 유체 시뮬레이션을 구현하고 있었고, 실시간 시뮬레이션을 위해서 수식의 간략화, 충돌 처리의 효율성 재고 등 소프트웨어 측면의 기술과 멀티 코어 CPU의 이용, PPU, GPU 활용 등 병렬처리 하드웨어 기술을 사용하고 있었다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Software > School of Computer Science and Engineering > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Park, Kyoung Ju photo

Park, Kyoung Ju
소프트웨어대학 (소프트웨어학부)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE