Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

그림책 읽기 후 역할극 활동이 유아의 존댓말 학습에 미치는 영향The Effect of Post-picture Book Reading Role Play Activities on Young Children's Learning of Honorific Expressions

Authors
정유진김민진
Issue Date
May-2011
Publisher
미래유아교육학회
Keywords
그림책 읽기; 역할극 활동; 존댓말; Storybook Reading; Role Play Activity; Honorific Markers; Storybook Reading; Role Play Activity; Honorific Markers
Citation
미래유아교육학회지, v.18, no.2, pp 21 - 42
Pages
22
Journal Title
미래유아교육학회지
Volume
18
Number
2
Start Page
21
End Page
42
URI
https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/33692
ISSN
1229-3083
Abstract
본 연구는 그림책 읽기 후 역할극 활동이 유아의 존댓말 학습에 미치는 영향을 밝히는 데 목적을 두고 있다. 이를 위하여 경기도에 위치한 병설유치원 두 곳의 만 5세 유아 44명을 실험집단 22명, 비교집단 22명으로 구성하여 실험집단의 유아들에게는 그림책 읽기 후 역할극 활동을, 비교집단의 유아들에게는 그림책 읽기 후 이야기나누기 활동을 경험하도록 하였다. 연구는 예비검사, 사전검사, 그림책 읽기 후 활동, 사후검사 순으로 이루어졌다. 연구결과 그림책 읽기 후 역할극 활동을 경험한 실험집단 유아들의 존댓말 사용 능력 점수가 그림책 읽기 후 이야기나누기 활동을 경험한 비교집단 유아들의 존댓말 사용 능력 점수보다 통계적으로 유의미한 수준에서 더 높은 것으로 밝혀졌다. 이러한 결과는 그림책 읽기 후 역할극 활동이 유아의 존댓말 습득을 향상시키는데 효과적인 교수방법임을 시사한다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Education > Department of Early Childhood Education > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Kim, Min Jin photo

Kim, Min Jin
사범대학 (유아교육과)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE