Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

동화를 활용한 토의, 미술 활동이 다문화가정 유아의 언어능력과 창의성에 미치는 효과The Effect of Discussion-Art Activities using Storybook on Multicultural Children’s Language Ability and Creativity

Authors
채영란지성애
Issue Date
2010
Publisher
한국영유아교원교육학회
Keywords
토의․미술활동 (discussion․art activities) 언어능력 (language abilities) 창의성 (creativity)
Citation
유아교육학논집, v.14, no.3, pp 317 - 336
Pages
20
Journal Title
유아교육학논집
Volume
14
Number
3
Start Page
317
End Page
336
URI
https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/34316
ISSN
1229-5809
Abstract
본 연구는 동화를 활용한 토의,미술활동이 다문화가정 유아의 언어능력과 창의성에 미치는 효과를 알아보는데 목적이 있다. 본 연구의 대상은 총 20명의 다문화가정 유아들이었으며, 평균 월령은 70.16개월이었다. 유아의 언어능력을 측정하기 위해 박영수(1997)가 사용한 언어능력 검사를 검사 도구로 사용하였으며, 유아의 창의성을 측정하기 위해 토란스의 TTCT-도형검사 A형을 사전에, B형을 사후에 사용하였다. 동일집단 내 연구 설계를 구축하고 수집된 연구 자료는 쌍표본 t-검증을 통해 분석하였다. 연구 결과, 언어능력과 창의성 검사의 하위영역 모두에서 사후검사 점수가 사전검사 점수보다 유의미하게 높은 것으로 나타났다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Education > Department of Early Childhood Education > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE