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소비자의 소셜쇼핑 구매결정에 영향을 미치는 요인 분석Analysing Factors on Consumers' Purchasing Behaviors in Social Commerce

Authors
진현정고범석이정희
Issue Date
Jun-2012
Publisher
국제e-비즈니스학회
Keywords
consumer; social shopping; social commerce; survey; 소비자; 소셜쇼핑; 소셜커머스; 설문조사
Citation
e-비즈니스연구, v.13, no.2, pp 259 - 282
Pages
24
Journal Title
e-비즈니스연구
Volume
13
Number
2
Start Page
259
End Page
282
URI
https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/35569
DOI
10.15719/geba.13.2.201206.259
ISSN
1229-9936
2466-1716
Abstract
소셜쇼핑이 새로운 유통형태의 하나로 자리잡고 매출 성장과 확산이 가시화됨에 따라 이 유통형태를 효과적으로 활용하기 위해 보다 체계적인 접근의 필요성이 높아지고 있다. 특히 소비자들의 소셜쇼핑에서의 구매결정과정과 이에 영향을 미치는 요인을 정확히 파악할 필요가 있다. 따라서 본 연구에서는 소셜쇼핑에서 소비자 구매 경험 및 구매 정도에 영향을 미치는 요인을 분석하였다. 분석은 두 단계에 걸쳐 진행되었는데, 첫 번째 단계에서는 소셜쇼핑 경험여부에 영향을 미치는 요인들에 대한 분석,두 번째 단계에서는 소셜쇼핑 경험이 있는 응답자들을 대상으로 이들의 구매정도에 영향을 미치는 주된 요인들을 분석하였다. 조사는 서울과 경기도 지역의 소비자들을 대상으로 무작위추출에 의한 일대일 대인면접법을 이용하였다. 분석 결과 소셜쇼핑 경험 여부에는 “소셜쇼핑 인지 여부”, “SNS 이용 정도”, “SNS 광고구조/이용방식 이해도”, “연령”이 유의한 영향을 미치는 변수로 나타났으며, 구매액 즉구매정도에는 “신상품 구입의 적극성”, “상품 용량 및 수량”, “추천인 신뢰”, “인터넷쇼핑 정도”가 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다.
The purpose of this study is to search main factors on consumers' purchasing behaviors in social commerce. More specifically, we try to find what affects purchasing experience and amount in social shopping. Two different regression models are used in which the first regression is utilized to find main factors on social shopping experience and the second regression is made use of searching important elements on the amount purchased through social commerce. Data used in empirical analysis are collected through a survey toward consumers in Kyeonggi and Seoul area. Estimation results show that knowledge of social commerce, frequency of shopping through social commerce, degree of understanding about shopping procedure in social commerce, and age are the main factors on social shopping and degree of positive attitude in purchasing new products, capacity and quantity of contents of products or services, reliability of recommender, frequency of shopping through internet are the main causes on the amount of shopping in social commerce.
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Lee, Jung Hee
경영경제대학 (경제학부(서울))
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