한국 대학교 원어민 강사들의 영어 교수 탈동기 요인
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | 임혜미 | - |
dc.contributor.author | 김태영 | - |
dc.date.available | 2020-05-13T06:20:23Z | - |
dc.date.issued | 2020-03 | - |
dc.identifier.issn | 1229-392X | - |
dc.identifier.uri | https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/39439 | - |
dc.description.abstract | 본 연구는 우리나라 대학에 근무하는 원어민 영어 강사들의 탈동기 요인에 대해 이들의 성별, 대학 전공, 학위, 교수경력에 따라 분석하였다. 4년제 대학에 재직중인 총 122명의 원어민 영어 강사들의 자료가 분석되었는데, 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 성별 분석 결과 남성 강사보다 여성 강사들이 더 높은 수준의 스트레스를 겪는 것으로 나타났다. 둘째, 대학 전공에 따라서는 예술 관련 전공자들이 탈동기 스트레스 구인 중 과중한 업무 구인에서 타 전공보다 높은 수준의 탈동기를 나타냈다. 셋째, 학위에 따라서는 학생들과의 관계 구인에 있어서 박사 학위 소지 원어민 영어 교사들이 더 높은 수준의 탈동기를 나타냈다. 학사 학위 소지 영어 원어민 강사들은 지식의 부족 구인에서 높은 탈동기를 나타냈다. 그리고, 교수경력에 따른 분석 결과 1-2년의 교습 경력을 지닌 영어 강사들이 과중한 업무와 지식의 부족 구인에서 높은 스트레스 수준을 나타냈다. 본 연구의 결과는 원어민 강사 채용 과정에서 더욱 체계적인 채용 절차가 필요하다는 것을 시사한다. 또한 영어 혹은 교육학을 전공한 원어민 영어 강사를 채용할 필요 역시 존재한다. | - |
dc.description.abstract | In this study, the demotivation factors of native English instructors at universities were analyzed based on their gender, major, educational degree, and teaching career. A total of 122 native English-speaking instructors from four-year universities were surveyed. The results are as follows. First, an analysis based on gender showed that female native instructors expressed more stress in their work than their male counterparts. Second, according to major, the instructors majoring in art showed a higher level of demotivation in the components of overwork. Also, these instructors perceived a higher level of demotivation in the components of insufficient self-efficiency than those majoring in English. Third, based on educational degree, native English instructors with doctoral degrees showed a high level of demotivation in the relationship with the students. Native English instructors with bachelor’s degrees showed demotivation in the category of the lack of knowledge. Finally, an analysis based on teaching career reported that the instructors with one or two years of teaching experience exhibited more stress in the components of heavy work and the lack of knowledge. The above findings imply that the recruitment system for native English instructors should be systematic, and it is necessary to hire native English-speaking instructors who majored in English or education. This study suggests that we need to strengthen training for native English-speaking instructors to understand Korean culture and Korean universities. | - |
dc.format.extent | 23 | - |
dc.language | 한국어 | - |
dc.language.iso | KOR | - |
dc.publisher | 경인교육대학교 교육연구원 | - |
dc.title | 한국 대학교 원어민 강사들의 영어 교수 탈동기 요인 | - |
dc.title.alternative | Demotivation Factors of Native English Instructors at Korean Universities | - |
dc.type | Article | - |
dc.identifier.doi | 10.25020/je.2020.40.1.89 | - |
dc.identifier.bibliographicCitation | 교육논총, v.40, no.1, pp 89 - 111 | - |
dc.identifier.kciid | ART002571497 | - |
dc.description.isOpenAccess | N | - |
dc.citation.endPage | 111 | - |
dc.citation.number | 1 | - |
dc.citation.startPage | 89 | - |
dc.citation.title | 교육논총 | - |
dc.citation.volume | 40 | - |
dc.publisher.location | 대한민국 | - |
dc.subject.keywordAuthor | University native instructor | - |
dc.subject.keywordAuthor | teaching demotivation | - |
dc.subject.keywordAuthor | stress | - |
dc.subject.keywordAuthor | lack of autonomy | - |
dc.subject.keywordAuthor | lack of self-efficacy | - |
dc.subject.keywordAuthor | 대학교 원어민 강사 | - |
dc.subject.keywordAuthor | 교수 탈동기 | - |
dc.subject.keywordAuthor | 스트레스 | - |
dc.subject.keywordAuthor | 자율성 부족 | - |
dc.subject.keywordAuthor | 불충분한 자기효능감 | - |
dc.description.journalRegisteredClass | kci | - |
Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
84, Heukseok-ro, Dongjak-gu, Seoul, Republic of Korea (06974)02-820-6194
COPYRIGHT 2019 Chung-Ang University All Rights Reserved.
Certain data included herein are derived from the © Web of Science of Clarivate Analytics. All rights reserved.
You may not copy or re-distribute this material in whole or in part without the prior written consent of Clarivate Analytics.