Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

한국 대학교 원어민 강사들의 영어 교수 탈동기 요인Demotivation Factors of Native English Instructors at Korean Universities

Authors
임혜미김태영
Issue Date
Mar-2020
Publisher
경인교육대학교 교육연구원
Keywords
University native instructor; teaching demotivation; stress; lack of autonomy; lack of self-efficacy; 대학교 원어민 강사; 교수 탈동기; 스트레스; 자율성 부족; 불충분한 자기효능감
Citation
교육논총, v.40, no.1, pp 89 - 111
Pages
23
Journal Title
교육논총
Volume
40
Number
1
Start Page
89
End Page
111
URI
https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/39439
DOI
10.25020/je.2020.40.1.89
ISSN
1229-392X
Abstract
본 연구는 우리나라 대학에 근무하는 원어민 영어 강사들의 탈동기 요인에 대해 이들의 성별, 대학 전공, 학위, 교수경력에 따라 분석하였다. 4년제 대학에 재직중인 총 122명의 원어민 영어 강사들의 자료가 분석되었는데, 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 성별 분석 결과 남성 강사보다 여성 강사들이 더 높은 수준의 스트레스를 겪는 것으로 나타났다. 둘째, 대학 전공에 따라서는 예술 관련 전공자들이 탈동기 스트레스 구인 중 과중한 업무 구인에서 타 전공보다 높은 수준의 탈동기를 나타냈다. 셋째, 학위에 따라서는 학생들과의 관계 구인에 있어서 박사 학위 소지 원어민 영어 교사들이 더 높은 수준의 탈동기를 나타냈다. 학사 학위 소지 영어 원어민 강사들은 지식의 부족 구인에서 높은 탈동기를 나타냈다. 그리고, 교수경력에 따른 분석 결과 1-2년의 교습 경력을 지닌 영어 강사들이 과중한 업무와 지식의 부족 구인에서 높은 스트레스 수준을 나타냈다. 본 연구의 결과는 원어민 강사 채용 과정에서 더욱 체계적인 채용 절차가 필요하다는 것을 시사한다. 또한 영어 혹은 교육학을 전공한 원어민 영어 강사를 채용할 필요 역시 존재한다.
In this study, the demotivation factors of native English instructors at universities were analyzed based on their gender, major, educational degree, and teaching career. A total of 122 native English-speaking instructors from four-year universities were surveyed. The results are as follows. First, an analysis based on gender showed that female native instructors expressed more stress in their work than their male counterparts. Second, according to major, the instructors majoring in art showed a higher level of demotivation in the components of overwork. Also, these instructors perceived a higher level of demotivation in the components of insufficient self-efficiency than those majoring in English. Third, based on educational degree, native English instructors with doctoral degrees showed a high level of demotivation in the relationship with the students. Native English instructors with bachelor’s degrees showed demotivation in the category of the lack of knowledge. Finally, an analysis based on teaching career reported that the instructors with one or two years of teaching experience exhibited more stress in the components of heavy work and the lack of knowledge. The above findings imply that the recruitment system for native English instructors should be systematic, and it is necessary to hire native English-speaking instructors who majored in English or education. This study suggests that we need to strengthen training for native English-speaking instructors to understand Korean culture and Korean universities.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Education > Department of English Education > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Kim, Tae-Young photo

Kim, Tae-Young
사범대학 (영어교육과)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE