Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

비대면 대학강의평가 영역 및 문항 탐색 연구open accessExploring Factors and Indicators for Measuring Quality of Non-Contact University Lectures

Authors
송해덕이예찬
Issue Date
Dec-2020
Publisher
영재교육연구소
Keywords
비대면 대학 강의; 비대면 수업; 강의평가문항; 타당화; Rasch; COVID-19; Non-contact university lectures; non-face-to face classes; course evaluation item; validation; Rasch; COVID-19
Citation
Global Creative Leader, v.10, no.4, pp 245 - 273
Pages
29
Journal Title
Global Creative Leader
Volume
10
Number
4
Start Page
245
End Page
273
URI
https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/48222
DOI
10.34226/gcl.2020.10.4.245
ISSN
2234-7534
Abstract
코로나바이러스로 인한 대학 비대면 수업의 확산에 따라 대학 강의의 질 관리에 대한 관심이 높아지고 있으나, 비대면 대학강의의 차별성을 고려한 강의 평가문항의 개발이 거의 이루어지지 않고있다. 이에 본 연구에서는 비대면 대학강의의 질 관리를 위해 비대면 대학강의에 사용될 수 있는강의평가 도구를 개발하고 이를 타당화하려는 데 목적이 있다. 이를 위해 선행연구검토와 전문가회의를 토대로 비대면 강의를 평가할 수 있는 영역들과 문항들로 13개 영역, 17개 문항을 추출하였다. 도출된 강의평가 문항은 2020년 비대면 대학강의 수강 경험이 있는 대학생 112명을 대상으로Rasch 측정모형을 적용하여 문항 타당화를 검증하였다. 문항 적합도는 타당한 것으로 나타났으며,평정척도 결과 4점 척도가 적합한 것으로 나타났다. 탐색적 요인분석 결과 도출된 강의평가 영역들은 한 개요의 요인으로 수렴되는 것으로 확인하였다. 본 연구에서 개발된 평가문항은 향후 비대면대학 강의의 강의 질 개선을 위해 개별 교수자 및 대학 차원에서 적용할 수 있다는 점에서 의의가있다.
With the spread of university non-face-to-face classes due to the coronavirus, interest inmanaging the quality of university lectures is increasing, but the development of course evaluationitems considering the differentiation of non-contact university lectures has been rarely made. Therefore, the purpose of this study is to develop and validate a lecture evaluation items thatcan be used for non-contact university a lecture to monitor the quality of non-face-to-faceuniversity lectures. For this purpose, 13 areas and 17 questions were extracted as areas and itemsfor evaluating non-face-to-face lectures based on reviews of previous studies and expert reviews. The derived lecture evaluation items were validated by applying the Rasch measurement model to112 college students who took non-face-to-face university lectures in 2020. The item fit wasfound to be reasonable, and the result of the rating scale showed that a 4-point scale wasappropriate. It was confirmed that the lecture evaluation areas derived from the exploratoryfactor analysis converged to the one factor. The evaluation items developed in this study aremeaningful in that they can be applied at the level of individual professors and universities toimprove the quality of lectures in non-contact university lectures.
Files in This Item
Appears in
Collections
ETC > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Song, Hae-Deok photo

Song, Hae-Deok
사범대학 (교육학과)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE