Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

프롬프트를 활용한 보행자 안전행동 증진 효과 분석open accessA Behavioral Approach to Increase Pedestrian Safety Behavior: Examining the Effects of Prompting Strategies

Authors
최지한임성준오세진
Issue Date
Aug-2021
Publisher
대한교통학회
Keywords
behavioral approach; crossing behavior; pedestrian safety; prompts; timeliness; 보행자 안전; 횡단보도; 프롬프트; 적시적 프롬프트; 비적시적 프롬프트
Citation
대한교통학회지, v.39, no.4, pp 464 - 473
Pages
10
Journal Title
대한교통학회지
Volume
39
Number
4
Start Page
464
End Page
473
URI
https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/49147
DOI
10.7470/jkst.2021.39.4.464
ISSN
1229-1366
Abstract
국내 보행자의 안전 수준은 OECD 회원국 중 최하위에 머무른다. 현재 보행자 안전향상을 위한 법 ‧ 제도 마련, 공학적 ‧ 환경적 설계 등 다양한 접근이 이루어지고 있으나, 보행자 행동에 대한 직접적인 개입은 시도되지 않았다. 이에 본 연구는 보행자 안전 향상을 위한 대안으로 행동분석적 접근을 도입하여 프롬프트 적용이 보행자 안전행동에 미치는 영향을 검증하였다. LED 전광판을 이용하여 횡단 절차에 따른 세 가지 안전행동에 대한 프롬프트를 제시하였고, 프롬프트 제시의 적시성에 따라 적시적 프롬프트와 비적시적 프롬프트로 구분하여 적용하였다. 연구 결과, 프롬프트를 적용하지 않은 기저선에 비해 프롬프트를 적용한 처치 단계에서 보행자 안전행동 비율이 유의하게 높은 것으로 나타났으나, 처치 단계 내 두 프롬프트 제시 유형 간 효과 차이는 나타나지 않았다. 따라서 프롬프트 처치가 보행자의 안전행동을 증가시키는 데 효과적이라고 할 수 있으나, 프롬프트 제시 유형 간 특성을 명확하게 밝히기 위한 후속 연구가 진행될 필요가 있다.
Even now, pedestrian safety remains a serious concern in South Korea. Pedestrians accounted for almost 40% of traffic deaths over the last few years. Pedestrian safety has been addressed in previous studies or policies, but there is a lack of literature concerning direct intervention on pedestrian safety behavior. Hence, the objectives of this study were: 1) to evaluate the effects of a prompt, which is one of the behavioral approaches to promote pedestrian safety behavior; 2) to compare the effects of two types of prompts, timely prompt and non-timely prompt. We used an LED sign to deliver messages about three key behaviors for safe crossing procedures, and the prompting strategies were applied according to the timeliness of message delivery. Compared to the baseline, the percentage of pedestrian safety behavior increased when using both types of prompts, but prompting strategies did not make a difference in its effectiveness. Findings suggest that prompts for pedestrian safety behavior were effective, but further consideration for prompting strategies is necessary.
Files in This Item
Appears in
Collections
College of Social Sciences > Department of Psychology > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE