Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

어머니의 사회적 양육행동이 유아의 사회성 기질을 매개로 유아의 사회적 기술에 미치는 영향에 대한 종단 연구

Authors
송소아남기원
Issue Date
Oct-2017
Publisher
한국영유아교원교육학회
Keywords
social parenting behavior; social skills; sociability; panel study on Korean children; 사회적 양육행동; 사회적 기술; 사회성 기질; 한국아동패널
Citation
유아교육학논집, v.21, no.5, pp 325 - 349
Pages
25
Journal Title
유아교육학논집
Volume
21
Number
5
Start Page
325
End Page
349
URI
https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/5313
ISSN
1229-5809
Abstract
본 연구는 삶의 질 측면에서 중요한 유아의 사회적 기술에 영향을 미치는 다양한 요인 중어머니의 사회적 양육행동과 유아의 사회성 기질의 종단적인 영향과 구조적 관계를 규명하고자 수행하였다. 이에 본 연구에서는 한국아동패널 2,150가구를 대상으로 어머니의 사회적 양육행동과 유아의 사회성 기질이 시간에 따라 어떠한 변화 궤적을 갖는지 살펴보고 이러한 변화 궤적이 유아의 사회적 기술에 영향을 미치는 구조적 관계와 유아의 사회성 기질의 매개효과에 대해 확인하였다. 연구결과 첫째, 어머니의 사회적 양육행동은 만 0-3세 동안 다소 감소하며 만 0세 때 어머니의 사회적 양육행동의 수준이 높을수록 변화율은 상대적으로 낮은 것으로 나타났다. 둘째, 유아의 사회성 기질은 만 2-4세 동안 안정적으로 유지되는 것으로 나타났다. 셋째, 만 0세 때 어머니의 높은 사회적 양육행동 수준은 만 2세 때 사회성 기질에 긍정적인 영향을 미쳤으며 이후 만 6세 때 사회적 기술에도 긍정적인 영향을 미쳤다. 또한 만 2 세 때 높은 사회성 기질은 자녀가 만 6세일 때의 사회적 기술에 긍정적인 영향을 미쳤다. 반면 어머니의 사회적 양육행동의 변화율은 자녀의 사회적 기술에 영향을 미치지 않았다. 넷째, 유아의 사회성 기질은 생애 초기의 어머니의 사회적 양육행동이 유아의 사회적 기술에 미치는 영향을 부분매개하는 것으로 나타났다. 본 연구의 결과를 통해 생애 초기 어머니의 사회적 양육행동의 종단적인 영향력과 그 중요성을 확인할 수 있었다.
This study was conducted to identify the longitudinal effect of mothers’ social parenting behavior and children’s sociability on children’s social skills which is an important aspect of life and to analyze the structural relation among them. This study used the data of 2,150 families from the Panel Study on Korean Children and explored the longitudinal changes of mothers’ social parenting behavior and children’s sociability and the effect of these changes on children’s social skills including the mediating effect of children’s sociability. The results of this study are as Follows. First, mothers’ social parenting behavior diminished slightly from children aged 0 to 3 years. And the higher its initial value was, the lower its change rate was. Second, children’s sociability was stable from 2 to 4 years. Third, the high initial value of mothers’ social parenting behavior had a positive influence on both children’s sociability in two year olds and children’s social skill in six year olds. Further, children’s sociability in two year olds had a positive influence on children’s social skill in six year olds. However, the change rate of mothers’ social parenting behavior had no influence on children’s social skills. Fourth, children’s sociability mediates partially the effects of mothers’ social parenting behavior on children’s social skills. These results indicated the longitudinal influence and the importance of mothers’ social parenting behavior in early life.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Education > Department of Early Childhood Education > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Nam, Ki Won photo

Nam, Ki Won
사범대학 (유아교육과)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE