Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

C0 규정에 대한 인식 조사에 따른 학습권 보장제도 재고Reconsideration of the right to learning system according to the awareness survey on the C0 rule

Authors
권형일최미화
Issue Date
2021
Publisher
한국체육학회
Keywords
C⁰ 규정; 학습권; 학습권 보장제도; 사회진출 준비; C⁰ rule; right for learning; Learning guarantee system; preparing to advance into society
Citation
한국체육학회지, v.60, no.6, pp 23 - 36
Pages
14
Journal Title
한국체육학회지
Volume
60
Number
6
Start Page
23
End Page
36
URI
https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/54520
DOI
10.23949/kjpe.2021.11.60.6.3
ISSN
1738-964X
2508-7029
Abstract
본 연구는 대학 학생선수들이 C? 규정에 대해 어떻게 인식하며 평가하는지를 파악하는 데 목적을 두었다. 이를 위해 C? 규정을 적용받고 있는 대학 학생선수 380명으로부터 자료가 수집되었다. 자료는 5점 Likert 척도인 문항별로 빈도를 산출하였으며 서술형 문항을 통해 수집된 자료는 내용을 유목화한 후 빈도분석을 수행하였다. 분석결과 첫 번째 영역인 ‘정책인식도’에서는 학생선수들이 C? 규정에 대한 도입배경과 교육적 목표에 대해 비교적 높은 이해도를 가지고 있는 것으로 나타났다. 또한, 학업을 직업선택 기회와 관련하여 긍정적으로 인식하고 있는 것을 확인할 수 있었다. 반면 C? 규정의 개정이 필요하다는 인식 또한 제시되었다. 두 번째 영역은 ‘정책수용도’로 학생선수들은 C? 규정을 수용하고 있는 것으로 나타났으며 기준 성적을 성취하기 위한 나름의 전략을 보유하고 있었다. 세 번째 영역인 ‘정책의 현장적응도’에서는 학생선수들이 자신을 포함하여 지도자 및 학교가 C? 규정에 비교적 잘 적응하고 있다고 보고하였다. 네 번째 영역인 ‘정책수요자 요구부합도’에서는 학생선수 자신을 포함하여 질문 대상자 모두의 요구에 부합한다는 의견과 부합하지 않는다는 의견이 비슷한 수준으로 나타났다. 다섯 번째 ‘정책효과’ 영역에서도 긍정 또는 부정의 어느 한쪽으로 치우지 않고 비슷한 결과를 보였으며 C? 규정이 사회진출 준비에 기여한다고 생각하는가에 대한 서술형 답변에 공부를 강요하는 것으로 인식하는 응답이 다수 확인되었다. 본 연구결과는 정책 수행 실무자들이 정책을 개선할 수 있는 실증적 자료를 제공하게 될 것이다.
The purpose of this study was to determine whether the C⁰ rule, which directly affected the career of college student-athletes, met the needs of the student-athletes who were the main consumers of the policy. For the analysis, data from 380 college student-athletes subject to C⁰ rule were used. It performed the frequency analysis for each item, which was formatted with a 5-point Likert scale. Data collected through descriptive questions were analyzed after categorizing the common responses. The results are as follows. When it pertains to ‘degree of policy perception’, the student-athletes have a relatively high comprehension regarding the background of the C⁰ rule. They also understood the educational purpose of the C⁰ rule. It was also confirmed that they cognitively understood the positive influence of the C⁰ rule on their future career choices. However, the student-athletes noted that the C⁰ rule needed to be rectified so that it could reflect the demand of the student-athletes. The second area is ‘degree of policy acceptance’, where student-athletes are found to accept the C⁰ rule and have their own personal strategies to achieve the necessary grades to be able to participate in varsity competition. In the third area, ‘degree of policy adaptability in-field’, student-athletes reported that the faculties and school management, including themselves, were relatively well adapted to the C⁰ rule. Fourth area was ‘fit of the policy to the demand’. Theresult was quite ambivalent. Almost half of the research participants indicated that the C⁰ rule fit the needs of the student-athletes. But at the same time, the rest half indicated that it did not reflect the needs of them. The last area was ‘the effectiveness of policy’. The result was quite similar to the fourth area in that almost half of them found the C⁰ rule effective whereas the rest found ineffective. Student-athletes considered that the C⁰ rule could contribute to their career preparation. However, in most of the answers of the open-ended questions, they perceived that the rule forced then to study. This result can be provide empirical data for policy implementers to improve their policies.
Files in This Item
Appears in
Collections
Graduate School > ETC > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Kwon, Hyung Il photo

Kwon, Hyung Il
사범대학 (체육교육과)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE