Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

마당극을 활용한 역사체험 중심 유아 전통문화교육 프로그램의 개발 및 효과The Development and Effects of Traditional Culture Education Program based on Historical Experience using Madang Play for Young Children

Authors
김세정이승하
Issue Date
Dec-2021
Publisher
한국영유아교원교육학회
Keywords
마당극; 역사체험; 전통문화교육; 유아; madang play; historical experience; traditional culture education; young children
Citation
유아교육학논집, v.25, no.6, pp 221 - 250
Pages
30
Journal Title
유아교육학논집
Volume
25
Number
6
Start Page
221
End Page
250
URI
https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/54661
DOI
10.32349/ECERR.2021.12.25.6.221
ISSN
1229-5809
Abstract
본 연구는 마당극을 활용한 역사체험 중심 유아 전통문화교육 프로그램을 개발하고, 그 효과성을 검증하는 데 목적이 있다. 마당극을 활용한 역사체험 중심 유아 전통문화교육 프로그램의 체계는 목적 및 목표, 교육내용, 교수-학습 방법, 평가로 구성하였으며, 개발된 프로그램은 M 유치원 만 5세를 대상으로 적용하였다. 실험집단에는 20명의 유아, 비교집단에는 20명의 유아가 참여하였다. 실험집단에는 마당극을 활용한 역사체험 중심 전통문화교육을 적용하고, 비교집단에는 역사동화를 활용한 극놀이 프로그램을 제공하였다. 프로그램은 6주 동안 24 회기 시행되었다. 이후 프로그램의 효과성을 검증하기 위하여 실험집단, 비교집단에 속한 유아의 전통문화 인지 및 선호도, 언어능력, 사회성, 자아존중감을 프로그램 적용 이전, 적용 이후에 각각 측정하였다. 프로그램의 효과 분석 결과, 실험집단의 유아들이 비교집단 유아들보다 전통문화 인지 전체점수와 일부 하위요인(의생활, 식생활, 문화재, 전통놀이)에서, 전통문화선호도 전체점수와 일부 하위요인(문화재 선호도)에서, 언어능력 전체점수와 하위요인인 수용언어에서, 사회성의 사회적 조절 성공, 협동기술, 적대ㆍ협박에서, 그리고 자아존중감 전체점수와 일부 하위요인(인지적 자아)에서 유의하게 높은 점수를 나타냈다. 이는 마당극을 활용한역사체험 중심 유아 전통문화교육 프로그램이 유아의 전통문화에 대한 인식이나 선호도 뿐아니라 유아의 다양한 발달영역에도 도움을 줄 수 있음을 시사한다.
The purposes of this study was to develop a traditional culture education program based on historical experience using Madang play for young children and to examine its effectiveness. The program consisted of goals and aims, contents, teaching-learning methods, and evaluation and was applied for 5-year-old children at M kindergarten. Nineteen children in experimental group and 20 children in comparison group participated in the study. The program was applied to children in experimental group while the dramatic play program using history fairy tales was performed to children in comparison group. The program was performed through 24 sessions over six weeks. In order to examine effectiveness of the program, traditional culture recognition and preference, language ability, sociality, and self-esteem were examined to the experimental and comparison group before and after sessions. Results showed that scores of the experimental group were significantly higher than those of the comparison group children in the variables: 'total traditional culture recognition' and its sub-areas, such as ‘clothing life’, ‘dietary life’, ‘cultural properties’ and ‘traditional games’, traditional culture preference’s one of sub-area ‘cultural property’, ‘total language ability’ and its sub-area ‘receptive vocabulary’, and sociality’s sub-areas such as ‘social control success’, ‘cooperation skill’ and ‘hostile/threatening’, and ‘total self-esteem’ and its sub-area ‘cognitive self-esteem’. The results indicate that the traditional culture education based on historical experience using Madang play program for young children developed in this study is useful to increase young children’s various developmental aspects as well as traditional culture recognition and preference.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Education > Department of Early Childhood Education > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Lee, Seung-ha photo

Lee, Seung-ha
사범대학 (유아교육과)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE