Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

COVID-19에 따른 전자상거래 활용요인에 대한 소비자들의 인식차이에 대한 연구 : 신선식품을 중심으로A Study on the Difference in Consumers' Perception of the E-commerce Utilization Factors According to COVID-19: Focused on Fresh Food

Authors
임성관오예은박근식
Issue Date
Feb-2022
Publisher
국제e-비즈니스학회
Keywords
전자상거래; 신선식품; 재구매; 플랫폼; 배송; 가격; COVID-19; e-commerce; fresh food; repurchase; platform; delivery; price; T-test
Citation
e-비즈니스연구, v.23, no.1, pp 75 - 94
Pages
20
Journal Title
e-비즈니스연구
Volume
23
Number
1
Start Page
75
End Page
94
URI
https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/55709
ISSN
1229-9936
2466-1716
Abstract
COVID-19의 확산으로 오프라인으로 제품을 구매하거나 직접적인 서비스 사용을 하지 않는 비대면(Untact) 의 소비방식이 증가하였다. 이에 따라 전자상거래 플랫폼에서 신선식품 시장 사용률이 급증하고 있다. 따라서, 본 연구는 인터넷 및 모바일 등의 전자상거래에서 신선식품을 구매한 경험이 있는 소비자를 대상으로 전자상거래 이용시 고려되는 중요요인과 고객의 쇼핑성향에 대하여 연구하고자 하였다. 또한, 본 연구는 실증분석으로서 T-test를 실시하여 플랫폼, 배송, 가격, 재구매 요인이 전자상거래 플랫폼 접속횟수, 쇼핑빈도 및 성별에따라 차이점이 존재하는 지를 분석하여 전자상거래 신선식품을 이용하는 업계가 고려해야 할 주요 소비층에대해 연구하였다. 본 연구는 다음과 같은 단계에 걸쳐 연구를 진행하였다. 첫째, COVID-19로 인한 생활환경 및 소비 변화와이로 인한 전자상거래 시장의 규모 변화에 대하여 조사하고, COVID-19에 따른 전자 상거래 신선식품 시장의변화에 대해 선행연구를 실시하였다. 둘째, 연구모형의 적합도를 검증하고 t-test 검증을 실시한 결과, 전자상거래 접속횟수가 많은 사람의 그룹에 있어 플랫폼, 배송, 가격, 재구매와 같은 전자상거래 활용요인이 더 크게영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한, 신선식품 쇼핑빈도가 높고 낮은 그룹으로 분류하여 검증한 결과, 플랫폼, 가격, 재구매는 유의한 차이가 있다고 검증되었다. 마지막으로 본 연구에 대한 결론 및 시사점을제시하였다.
Research Purpose: With the spread of COVID-19, the consumption method of untact, which does not purchase products offline or use direct services, has increased and the use rate of the fresh food market in the e-commerce platform has also increased rapidly. Therefore, this study attempted to study important factors considered when using e-commerce and customers' shopping tendencies for consumers who have purchased fresh food in e-commerce. Research Methods: This study was conducted a survey on major consumers who use e-commerce fresh food. and also conducted T-test as an empirical analysis to analyze whether platform, delivery, price, and repurchase factors differ. Research Conclusion: According to the number of e-commerce platform accesses, shopping frequency, and gender, it was found that e-commerce utilization factors such as platform, delivery, price, and repurchase had a greater influence on the group of people with high e-commerce access.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
ETC > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Park, Keun Sik photo

Park, Keun Sik
경영경제대학 (국제물류 학과)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE