온라인게임 이용패턴에 관한 실증연구An Empirical Study on the Use Pattern of Online-Game
- Authors
- 박정은; 최용석; 권혁인
- Issue Date
- Mar-2010
- Publisher
- (사)한국컴퓨터게임학회
- Keywords
- 온라인게임; 클러스트 분석; 판별패턴분석; Online Game; Cluster Analysis; Discriminant Analysis
- Citation
- 한국컴퓨터게임학회논문지, no.20, pp 53 - 62
- Pages
- 10
- Journal Title
- 한국컴퓨터게임학회논문지
- Number
- 20
- Start Page
- 53
- End Page
- 62
- URI
- https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/58011
- ISSN
- 1976-6513
2288-5528
- Abstract
- 게임이용의 긍정적 측면과 부정적 측면을 함께 진단한 새로운 진단척도인 온라인게임 관여수준 진단 척도를이용하여 이용자 집단을 분류하였다. 또한 분류된 집단이 어떠한 특징을 갖고 있으며, 이들 이용자 집단이 실제온라인 게임 이용패턴에서는 어떠한 차이점이 있는지 알아보고, 이러한 이용 유형의 차이가 각 이용자 집단이갖고 있는 특징을 얼마나 반영하고 있는지 분석하였다.
본 연구를 통해 각 집단의 특성을 파악하여 근본적인 전략 수립의 기초로 활용될 수 있을 것이다.
Positive and negative aspects of the game and level of involvement with online gaming diagnosed by using diagnostic measures were classified groups of users. In addition, some features have classified this group and any differences in actual usage patterns that online games are looked at. And each of these use different types of user groups have to reflect whether and how the features were analyzed. Through this study, the characteristics of each group to identify the fundamental strategies will be utilized.
- Files in This Item
- There are no files associated with this item.
- Appears in
Collections - College of Business & Economics > School of Business Administration > 1. Journal Articles
Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.