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국내 의류 수출제조업체의 친환경 네트워킹 기술이 Green SCM 효율성 및 경쟁우위에 미치는 영향The Effect of Green Networking Technology on Green SCM Efficiency and Competitive Advantages of Korean Clothing Export Manufacturers

Authors
김창봉오유진남대정
Issue Date
Mar-2023
Publisher
한국국제상학회
Keywords
친환경 네트워킹 기술; 친환경 관계품질; Green SCM 효율성; 경쟁우위; Green Networking Technology; Green Relationship Quality; Green SCM Efficiency; Competitive Advantage
Citation
국제상학, v.38, no.1, pp 139 - 156
Pages
18
Journal Title
국제상학
Volume
38
Number
1
Start Page
139
End Page
156
URI
https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/66459
DOI
10.18104/kalc.2023.38.1.139
ISSN
1229-3393
2713-7856
Abstract
본 연구의 목적은 국내 의류 수출제조업체 친환경 네트워킹 기술이 Green SCM 효율성 개선을 통하여 경쟁우위를 확보하는 데 미치는 영향을 분석하는 것이다. 기존 연구와 차별점은 경쟁우위 증대방안으로써 친환경 네트워킹 기술에 따른 Green SCM 효율성 및 친환경 관계품질 요인을 도출한 것에 있다. 문헌연구 및 전문가 심층 인터뷰를 통하여 연구모형을 설계하였으며 SPSS PROCESS macro model 7을 사용하여 분석한 결과는 다음과 같다. 첫째, 친환경 네트워킹 기술은 경쟁우위에 유의한 영향을 미치지 못하였다. 이는 친환경 기술 구축만으로 기업이 해외 시장 내 경쟁력 확보에 어려움이 있는 것으로 판단된다. 둘째, 친환경 네트워킹 기술은 Green SCM 효율성을 유의하게 증대시킨다. 기업은 친환경 기술보유 시 Green SCM 비효율성을 개선할 수 있다. 셋째, Green SCM 효율성은 경쟁우위를 유의하게 증대시킨다. 기업은 친환경 경에서 우발하는 손실을 최소화하여 기업 경쟁력 확보에 힘써야 한다. 넷째, 친환경 관계품질에 따라 친환경 네트워킹 기술이 경쟁우위에 미치는 관계 경로에서 부의 조절효과를 지닌다. 이에 본 연구는 국내 공급체인 이해관계자 고착화에 따른 문제를 제시하였다.
Purpose: The effect from the green networking technology of domestic clothing exporters is analyzed for competitive advantage as they improve efficiency arising from green SCM. Research design, data, and methodology: A questionnaire was distributed to domestic clothing export manufacturers. The research model was designed by exploring the literature and examining in-depth interviews with experts. The SPSS PROCESS macro (model 7) was used for analysis. Results: First, the level of green networking technology did not significantly affect competitive advantage. Second, green networking technology significantly increased green SCM efficiency. Third, green SCM efficiency significantly increased competitive advantage. Lastly, green relationship quality significantly adjusted the effect of green networking technology on competitive advantage. Conclusions: The higher the relationship quality, the lower the probability of resource replacement, making it difficult to be efficient. As a result, Korean clothing firms should break away from customs, form new partnerships, and achieve competitive advantage.
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Kim, Chang Bong
경영경제대학 (경영학부(서울))
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