Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

한국 서울특별시와 중국 북경시의 교원업무경감정책 비교 분석A Comparative Analysis of Teachers Workload Reduction Policy in South Korea and China -Focusing on Seoul and Beijing

Authors
김이경성하경허영미리함옥
Issue Date
Jun-2023
Publisher
한국비교교육학회
Keywords
교원업무경감정책; 공문서 감축; 교원업무재구조화; 서울특별시; 북경시; Teachers' workload reduction policy; Reduction of public documents; Restructuring of teacher duty; Seoul; Beijing
Citation
비교교육연구, v.33, no.3, pp 135 - 159
Pages
25
Journal Title
비교교육연구
Volume
33
Number
3
Start Page
135
End Page
159
URI
https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/67360
DOI
10.20306/kces.2023.6.30.135
ISSN
1229-3903
Abstract
[연구목적] 본 연구는 한국과 중국 각각의 수도인 서울특별시와 북경시의 교원업무경감정책을 비교, 분석함으로써 가능성과 한계를 확인하는 데 목적이 있다. [연구방법] 교원업무경감정책의 목적과 주요 수단(공문서 감축, 학교인적자원관리, 업무 재구조화)을 분석기준으로 정하고 참고문헌 외에 정책문서, 신문 기사, 사례 등 다양한 자료를 토대로 두 도시 정책의 공통점과 차이점을 비교, 논의하는 비교방법론을 활용하였다. [연구 결과] 서울특별시와 북경시의 교원업무경감정책의 내용을 비교, 분석한 결과, 교원업무경감정책은 교원의 행정업무 부담이 과도하다는 사실로부터 촉발되었고, 비록 두 도시의 정책 내용과 양상은 가용 자원, 정책 우선순위 등에 따라 일부 차이가 있었으나 교원의 업무경감’을 위해 행정업무량을 감소시키는 데 목적이 있다는 공통점을 지닌다. 교원업무경감의 수단으로 공문서 감축을 위한 규제, 인적자원의 재배치, 행정 전담부서 지정 등이 시도되었으나 관료제적 전통에 깊이 뿌리박고 있는 행정 우위 관행을 타개하는 데는 두 도시 모두 역부족이라는 공통점이 밝혀졌다. [결론] 양 도시 모두 구체적 수단은 가용 자원에 따라 다소간 차이가 있었으나 교원이 수업에 전념할 수 있는 환경 조성을 위해 행정업무경감 정책을 추진하고 있음을 확인할 수 있었다. 그럼에도 불구하고, 양 도시 교원의 업무 경감 체감도는 그리 크지 않다는 점에서, 개선에 필요한 정책적 시사점을 도출하여 제시하였다.
[Purpose] The purpose of this study is to analyze the teacher workload reduction policies in Seoul and Beijing, the capital cities of Korea and China, respectively, from a comparative perspective. [Method] The analysis criteria for this study are the purpose of the teacher workload reduction policy and the three main measures (reduction of official documents, school human resource management, and work restructuring). A comparative methodology was used to identify the similarities and differences between the policies of the two cities by collecting and analyzing data such as policy documents, newspaper articles, and cases in addition to references such as articles and books. [Results] Although there are some differences in the contents and aspects of the policies in Seoul and Beijing, due to their different resources and policy priorities, they share a common goal of reducing the administrative workload of teachers in order to make their work easier. Regulations to reduce official documents, reallocation of human resources, and designation of dedicated administrative departments were attempted as a means of reducing teacher workload. However, it was found that both cities were unable to overcome practices of administrative dominance that are deeply rooted in bureaucratic traditions. [Conclusion] It was found that both cities are promoting administrative work reduction policies to create an environment where teachers can focus on teaching, although the specific measures are different. Nevertheless, teachers in both cities do not feel that their workloads have been reduced, and policy implications for improvement have been drawn and presented.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
ETC > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Kim, Ee Gyeong photo

Kim, Ee Gyeong
사범대학 (교육학과)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE